Een doolhof aan informatie

In reactie op de laatste corona-gerelateerde ontwikkelingen heeft de Nederlandse overheid extra maatregelen genomen voor reizigers naar Nederland.

Dit zorgt uiteraard voor extra verwarring en obstakels, in de al moeilijke tijden, om naar Nederland te reizen.

Het is nogal een wirwar aan informatie op de websites van de Rijksoverheid.

Wat is belangrijk om te weten en waar kun je bepaalde informatie vinden.

We hebben het een en ander op een rijtje gezet.

Op dit moment geldt:

Wanneer je uit een hoog risicoland per vliegtuig, schip, internationale trein en bus naar Nederland reist, dat er zowel een PCR-test met negatief resultaat (afgenomen uiterlijk 72 uur voor aankomst in Nederland) als een sneltest met negatief resultaat (afgenomen uiterlijk 4 uur voor vertrek) overlegd moet worden. Dat geldt ook voor vertrek in de vroege ochtend!

De PCR test moet een reisverklaring of reiscertificaat bevatten. Je betaalt de kosten zelf.

Vertrek je vanuit een hoogrisicogebied waar je geen sneltest kunt laten afnemen? En maak je een tussenstop op een luchthaven met een sneltestfaciliteit? Dan kun je jezelf laten testen en de uitslag tonen voor je aan boord gaat in het vliegtuig naar Nederland.

Informeer voor vertrek waar een sneltest kan worden uitgevoerd

Sneltesten kunnen afgenomen worden (waar beschikbaar) op het vliegveld, bij de luchvaartmaatschappij zelf of een nabije locatie (en sommige privéklinieken) zie de lijst;

Waar kan ik een PCR en sneltest kijgen!

Sneltesten zijn dus niet overal beschikbaar, informeer daarom goed van tevoren naar de mogelijkheden.

Het kan soms betekenen dat het bijna niet haalbaar is om te reizen. Denk er ook aan dat je wellicht een plek moet reserveren voor een sneltest en check welke taal geaccepteerd wordt. Informatie en mogelijkheden veranderen continue check dus regelmatig en op tijd!

Testuitslagen zijn geen vervanging van het EU-inreisverbod

De 2 negatieve testuitslagen (en ondertekende verklaring) zijn geen versoepeling van het EU-inreisverbod of de thuisquarantaine. Nog steeds geldt dat je van buiten de EU/Schengen alleen naar Nederland mag reizen als je bent uitgezonderd op het EU-inreisverbod.

Opgeschorte uitzonderingscategorieën EU-inreisverbod per 23 januari 2021

Meer informatie is ook te vinden via;

Wat als je met eigen auto reist?

Wanneer je bijvoorbeeld van Spanje naar Nederland reist per auto dan moet je hoogstwaarschijnlijk voor de landen waar je doorheen reist wel een ingevuld formulier bij je hebben, waarin het doel van de reis wordt aangegeven (op doorreis, werk, noodsitiatie etc.), maar een test is niet altijd noodzakelijk. Om niet voor verrassingen komen te staan, check altijd zelf de laatste ontwikkelingen in het land en volg de aanwijzingen op van de lokale overheid. Per dag kan het veranderen!

Update 03/02/21: Vanaf zondag 31 januari geldt dat voor iedere vorm van reizen naar Frankrijk (aankomst over de weg, per spoor, per vliegtuig of per boot) dat de reiziger moet beschikken over het negatieve resultaat van een negatieve PCR-test die minder dan 72 uur voor vertrek is afgenomen.

Noodsituatie

Nederlanders die vanwege een noodsituatie (denk hierbij aan overlijden, urgente medische behandeling) naar Nederland moeten reizen en niet op tijd een negatieve PCR- en sneltest kunnen overleggen, kunnen zich melden bij het ministerie van Buitenlandse Zaken: Telefoon: +31 247 247 247, WhatsApp: +31 682 38 77 96 of Twitter via @247BZ.

Meer informatie over de reisbeperkingen van de Nederlandse overheid kun je vinden via links hieronder:

Controleer de 7 punten voor vertrek

Er geldt een vliegverbod voor vliegtuigen met passagiers uit het Verenigd Koninkrijk, Kaapverdië, de Dominicaanse Republiek, Zuid-Afrika en landen in Zuid-Amerika.

Eisen verplichte sneltest uitslag. Let op! De talen die vermeld staan, worden niet overal geaccepteerd. Check voor de zekerheid eerst met de luchtvaartmaatschappij.

Informatie over type test; sneltest (antigeen of LAMP-test) of PCR-test.

Meer over negatieve testuitslagen, de regels afhankelijk van vertrekpunt, lijst met veilige landen en test verklaringen.

Daarnaast zijn er nieuwe maatregelen genomen in Nederland, waar je je bij aankomst aan moet houden. Dit omvat o.a. een avondklok. Meer informatie hierover vind je hier.

Welke familieleden zijn uitgezonderd van het EU-inreisverbod?

Heb je vragen over het coronavirus?

Je kunt terecht bij het publieksinformatienummer 0800 – 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351.

FEEDBACK

Heb je belangrijke informatie en/of tips (ervaringen) die je wilt delen, zodat wij dit bekend kunnen maken, stuur ons dan een email contact@stichtinggoed.nl met als onderwerp ‘Reisbeperkingen’ of vermeld het onder dit bericht.

NB:
Dit overzicht is niet compleet en kan snel weer wijzigen. Aan deze informatie kun je geen rechten ontlenen. Check altijd de laatste informatie op de officiële websites van de overheid en vervoersmaatschappijen.