De NVTHC stelt zich voor

Wij zijn een actieve en gezellige vereniging van en voor alle NL’ers en partners die woonachtig zijn in het gebied Hua Hin/ Cha-am 160 km ten zuiden van Bangkok gelegen aan de Golf van Thailand. De omgeving is fraai, rustig en licht heuvelachtig met een goede infrastructuur, winkels, vele restaurants, golf banen en prima medische voorzieningen.

Wat doen wij

Wij zijn opgericht in 2008 door ondergetekende thans voorzitter en Peter de Bruin omdat er duidelijk behoefte was aan een regelmatig georganiseerd contact. Wij hebben thans 100 leden die elkaar een keer per maand ontmoeten op de maandelijkse borrelavond op een vaste locatie. Soms hebben deze avonden een thema bijvoorbeeld een muziekavond met muziek van de 69er jaren, of deelt een lid zijn ervaringen tijdens zijn fietstocht van Alkmaar naar Bangkok, maar ook een wijnproeverij valt wel in de smaak. De NL leden zijn een goede doorsnee van de NL-bevolking met de kanttekening dat bijna alle NL leden boven de 60 zijn, komen uit de diverse bedrijfssectoren waar de leden uiteenlopende functies hebben vervuld. De partners zijn veelal van Thaise afkomst. De sfeer is ontspannen en gezellig. Naast de borrelavonden zijn er ook evenementen zoals Sinterklaas, Koningsdag, Nieuwjaar viering en een jaarlijkse gala feestavond op een fraaie locatie meestal in december.

De Structuur

De vereniging heeft een bestuur dat bestaat uit een voorzitter, secretaris, penningmeester en evenementen coördinator. Dit bestuur komt een maal per maand bij elkaar om het ‘reilen en zeilen’ van de vereniging te bespreken. Er zijn notulen en een agenda. Een keer per jaar is er de ledenavond waarbij o.a. financiële verantwoording wordt afgelegd, er wordt terug geblikt en vooruitgekeken middels een presentatie van de geplande activiteiten. Het bestuur wordt telkens voor een jaar door de leden gekozen en bestaat uit vrijwilligers. De contributie is 500 thb per lid/jaar. Voor belangrijke evenementen hebben wij een aantal sponsoren beschikbaar zodat we de entreeprijs laag kunnen houden, als tegenprestatie zetten we het bedrijf in het zonnetje om de producten te promoten. Hiervoor wordt onder mee gebruik gemaakt van onze website, de blogs en de e-mails die wij verzenden voor communicatie doeleinden, een meer formele nieuwsbrief is in ontwikkeling.

Sub activiteiten

Vanuit de NVTHC zijn inmiddels een aantal kleine groepen ontstaan voor activiteiten zoals een maandelijkse petanque avond, een eet club, klaverjas bijeenkomsten enz.

Aanspreekpunt

De NVTHC is aanspreekpunt voor ambassade, bedrijfsleven, instanties en geïnteresseerden die voor korte of langere tijd in Thailand willen verblijven. Er is een hoop kennis aanwezig bij de leden v.w.b. het leven in Thailand en de complexe papierwinkel en eisen die daarbij van overheidswege bij komen kijken. Bijvoorbeeld bij het bouwen van een huis, de aankoop van grond, wat te doen bij overlijden, hulp bij ziekte, operaties, verzekeringen, het maken van een testament enz.

Regelmatig wordt er een beroep gedaan op het bestuur door landgenoten die in de problemen zijn gekomen om uiteenlopende redenen. Vaak kunnen wij daarbij behulpzaam zijn omdat we inmiddels redelijk ‘de weg’ weten en via ons netwerk de persoon in kwestie met de juiste organisatie en/of persoon in contact kunne brengen.

Corona

Tenslotte Corona. Welnu het goede nieuws is dat er gelukkig niemand besmet is geraakt ondanks de kwetsbare samenstelling van de leden. De impact echter is behoorlijk, de borrelavonden zijn voorlopig komen te vervallen evenals de geplande evenementen. Contacten verlopen nu via email, chat, app en soms korte ontmoetingen met in acht neming van de voorzorg maatregelingen. Ook zijn de restaurant bezoeken, een belangrijk onderdeel van het overleg met elkaar, opgeschort of alleen in kleine samenstelling mogelijk. Vele leden hebben ervoor gekozen thuis te blijven, mede door de Lock down, en om te wachten op verbetering van de situatie.

Een bron van zorg en frustratie is de onzekerheid rond het vaccinatieprogramma. Wanneer gaat Thailand beginnen met vaccinatie, is dit ook van toepassing op buitenlanders, welk vaccin komt ervoor in aanmerking, wat zijn de kosten enz. enz. Kan ik dadelijk weer naar NL vliegen en wat zijn de eisen, waarom moet men weer 2 weken in quarantaine ondanks het feit dat vaccinatie aantoonbaar is.

Een andere bron van zorg is het NL-bank rekeningnummer, steeds meer NL’ers hier woonachtig krijgen de mededeling dat het NL-bankrekening nummer wordt opgeheven zelfs als ze dit nummer al meer dan 30 jaar gebruiken. Dan is er natuurlijk de ziektezorg verzekeringen met vele uiteenlopende torenhoge premies, als je al, gezien je leeftijd, voor een verzekering in aanmerking komt.