QR-Code alleen mogelijk met Nederlandse nationaliteit of woonadres in Nederland

UPDATE: De ministerraad heeft inmiddels besloten dat de wet wordt gewijzigd. Lees hier de Kamerbrief van Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer en de regeling. De bedoeling is dat deze regeling in de tweede helft van januari 2022 in werking treedt. Wij houden u uiteraard op de hoogte hoe het toegangsbewijs voor kort verblijf er precies uit gaat zien.

Nederlanders die naar Nederland komen voor bijvoorbeeld familiebezoek hebben een probleem wanneer hun partner en/of familieleden niet de Nederlandse nationaliteit bezitten. Daarnaast hebben vele voormalig Nederlanders, die het Nederlanderschap verloren hebben (bewust of onbewust), hetzelfde probleem. Deze mensen kunnen niet met hun vaccinatiebewijs de felbegeerde QR-code krijgen die in Nederland nodig is om toegang te krijgen tot de Horeca, de Cultuur en Evenementen sector.

Testen voor Toegang is dan de enige mogelijkheid, echter is dit bewijs maar 24 uur geldig en door de afstand van locaties en de drukte om een afspraak te maken is dat praktisch erg onhandig.

Ministerie van VWS zoekt naar een oplossing. Stichting GOED vraagt zich af waarom niet hetzelfde systeem gebruikt kan worden die andere landen binnen de EU al hebben ingevoerd? Zoals Frankrijk die een Toeristen QR-code aanbiedt voor burgers buiten de EU. Je zou denken dat dit binnen de EU centraal geregeld is, zoals het DCC – Digital Corona Certificate.

Luister naar het interview met Stichting GOED in de ochtendspits op BNR Radio

Zie ook: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10460354/geen-qr-code-voor-grote-groepen-buitenlandse-bezoekers-ondanks-vaccinatie

QR-code registreren als Nederlander

Mensen die hun niet-EU-vaccinatie kunnen laten registreren

Bent u volledig gevaccineerd in een land buiten de EU? Dan kunt u uw vaccinatie laten registreren in Nederland als:

• u Nederlander bent; of
  • u in Nederland woont; of
  • u gevaccineerd bent op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.

Ook als u 1 prik buiten de EU hebt gehad en 1 prik in Nederland kunt u uw vaccinatie laten registreren.

Bellen voor een afspraak

U kunt hiervoor een afspraak maken via 030 – 8002899. Er zijn loketten in Utrecht, Groningen en Rotterdam. Komt u met meerdere personen? Maak dan meerdere afspraken.

Voor meer informatie klik hier