Ondersteuning bij praktische problemen

Voor Nederlanders en Vlamingen die ondersteuning zoeken bij praktische problemen in Frankrijk! Een groot team van ervaringsdeskundige vrijwilligers staat klaar om u in volledige privacy te ondersteunen bij uw problemen.

Raad&Daad is in 2013 begonnen op basis van een idee van Peter Dek.

De gedachte achter Raad&Daad is heel simpel en dat is waarschijnlijk ook onze grote kracht, namelijk, “ervaringsdeskundigen en professionals die belangeloos hulp geven aan Nederlanders en Vlamingen die in Frankrijk wonen of daar een binding mee hebben”. Het kan ook plezierig zijn om in geval van nood in de eigen taal met een meer ervaren persoon te kunnen overleggen en die je zo nodig ook een enkele keer wil begeleiden naar één of andere instantie.

In eerste instantie door middel van een grote groep vrijwilligers door het hele land verspreid, die mensen in hun regio belangeloos helpen met hun kennis en/of door iets voor – of met hen te doen. Inmiddels is het ook mogelijk om hulp te vragen of basis van de kennis van de vrijwilligers. De hulpvragers kunnen op onze site zelf een keuze maken voor een vrijwilliger, door simpelweg te kiezen voor de regio waar zij wonen, of op kennis. Mocht deze vrijwilliger na twee werkdagen niet beschikbaar zijn dan zoekt het stuurteam van Raad&Daad naar een vervanger.

Persoonlijke ondersteuning van vrijwilligers

Ondertussen zijn wij uitgegroeid tot een grote groep vrijwilligers verspreidt over heel Frankrijk en enkelen in Nederland. Het grote verschil met de verschillende fora en Raad&Daad, is de persoonlijke benadering die wij de hulpvrager te bieden hebben. Uw vragen worden in volledige privacy behandeld.

Tijdens de contacten van onze vrijwilligers met de hulpvragers blijkt dat er vaak veel meer speelt (en wat ook van belang is voor een goed antwoord) dan in eerste instantie uit de vraag blijkt.

De persoonlijke benadering heeft ook tot gevolg dat u met één vrijwilliger contact krijgt. U kunt uw vraag dus niet aan meerdere vrijwilligers voorleggen.

Hebt u een algemene vraag en wilt u een brede discussie dan verwijzen wij u naar de vele fora die er hiervoor bestaan.

Ondanks onze grote groep vrijwilligers blijven wij door natuurlijk verloop altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Met uw kennis kunt u waarschijnlijk anderen helpen. Wij zijn in het bijzonder op zoek naar vrijwilligers die ervaring of expertise hebben in de juridische – notariële en/of fiscale Fr/NL/Be sector en de sociale zekerheden t.a.v. de Nederlandse, Belgische en Franse regels.

Kijk eens op onze website www.raadendaad.fr voor meer informatie.

Antwoorden, adviezen en praktische hulp zijn in principe gratis, tenzij er onkosten mee gemoeid zijn. Hulpvragen kunnen (uitsluitend!) worden ingediend op onze site: www.raadendaad.fr en bezoek eens onze facebook pagina. https://www.facebook.com/vrijwiligersorganisatieinfrankrijk