SVB Digitaal Levens Bewijs

We hebben jullie al eerder geïnformeerd over de pilot van de SVB om het ‘Het bewijs van in leven zijn’ te digitaliseren. Het project binnen de SVB heet WALDO – Wereldwijd Alternatief Levensbewijs voor een Digitale Overheid en wordt uitgevoerd door Novum.  De mogelijkheid om middels een ID check, gezichtsherkenning en spraakherkenning, WALDO toe te passen, is getest met klanten uit 5 verschillende landen Portugal, Canada, Curaçao, Turkije en Thailand.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft klanten die niet (meer) Nederland wonen, maar wel recht hebben op een uitkering. Omdat ze in een ander land wonen is het niet altijd zichtbaar hoe de leefsituatie is van deze klanten en of ze nog in leven zijn.

Klanten in het buitenland krijgen daarom jaarlijks via de post een formulier toegestuurd, waarmee ze naar een bevoegde instantie dienen te gaan. Bij deze instantie wordt het formulier ingevuld, ondertekend en afgestempeld. De klant stuurt het formulier weer naar de SVB, waarna de uitkering wordt vervolgd. Indien er geen formulier overlegd kan worden, wordt de uitkering stopgezet.

Dit is voor klanten een erg omslachtig proces en zou in deze tijd met allerlei nieuwe technologieën toch anders moeten kunnen.

De resultaten zijn gedeeld met de SVB en er is besloten om verder te gaan met de ontwikkeling van een digitaal levensbewijs.

Hoe dit werkt, kun je in de video hieronder bekijken. We ontvangen graag feedback over deze video (laat een reactie achter). Waar moeten de ontwikkelaars aan denken als men uit verschillende landen wereldwijd deze app zal gaan gebruiken.

Helaas kunnen wij nog geen concrete datum geven wanneer de app online komt.