Poll ING buitenlandtoeslag
Onze poll onder 650 ING-rekeninghouders in het buitenland geeft duidelijk aan dat de grote meerderheid (meer dan 75%) het niet eens is met de toeslag van 12 euro per jaar. De uitslag van de poll kunt u hier bekijken. We hebben de resultaten aangeboden aan de ING en om hun reactie gevraagd.
Reactie van de ING
Allereerst begrijpen we dat een toeslag op de Betaalrekening geen prettig nieuws is voor klanten in het buitenland. Toch is het nodig geweest om deze toeslag te introduceren. We vinden het belangrijk dat iedereen die een betaalpakket bij ons heeft, evenredig bijdraagt aan de kosten van het pakket. Dit berekenen we op basis van het gemiddeld gebruik van een rekening in Nederland. Voor klanten die in het buitenland wonen, zijn de kosten die wij maken hoger, o.a. vanwege de complexere controles voor klantmonitoring en de hogere kosten voor ondersteuning voor klanten in het buitenland.
Klantmonitoring is de laatste jaren een steeds belangrijker thema geworden. Zowel de maatschappij als onze toezichthouders eisen van banken meer en uitvoerigere controles bij het aangaan van de bankrelatie en tijdens het hebben van een betaalrekening. Zo zijn onder andere de inspanningen voor klantonderzoek en transactiemonitoring in de strijd tegen financieel-economische criminaliteit toegenomen. Het gevolg hiervan is dat de kosten voor veilig betalingsverkeer en om te kunnen blijven voldoen aan wet- en regelgeving de afgelopen jaren zijn toegenomen.
Bij personen die officieel in het buitenland wonen, zijn de risico’s ten aanzien van financieel-economische criminaliteit bij het gebruik van onze producten hoger. Deze risico’s zijn bij het gebruik van onze producten door klanten die in het buitenland wonen lastiger te beperken vanwege lokale regelgeving en de tijd en moeite die wij moeten doen om informatie uit het buitenland te verifiëren. Het is niet zo zeer meer monitoring maar een meer complexe monitoring. Het vereist van ons dus een grotere inspanning om de risico’s goed te beheersen en brengt daarom hogere kosten met zich mee.
De buitenlandtoeslag is niet gebaseerd op specifiek gebruik (zoals overschrijvingen) van een individuele klant van betaaldiensten binnen Europa maar op het gemiddeld gebruik van de Betaalrekening door klanten die in het buitenland wonen. Daarbij kunnen wij helaas geen onderscheid maken tussen verschillende landen. Als klanten besluiten terug te verhuizen naar Nederland, dan is de buitenlandtoeslag voor deze klanten uiteraard niet meer van toepassing.
Ik hoop je hiermee voldoende informatie en inzicht te hebben gegeven in onze afwegingen. Mocht je toch nog vragen hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag,
We hebben op dit schijven onze reactie gegeven en houden jullie op de hoogte.
ING berekend wèl buitenlandtoeslag, maar WEIGERT om een chequeboekje te versturen. In veel landen, b.v. Frankrijk, is gebruik van cheques ter betaling gemeengoed. Mij werd per mail medegedeeld dat zij per 1 Januari 2021 géén cheques meer verwerken!!!
Het gevraagde chequeboekje is derhalve geweigert, ondanks dat het nog geen 1.1.2021 is.
Slechte service dus ( voor de particulier)..
Mij is eigenlijk alleen Frankrijk bekend as land waar nog cheques worden gebruikt. Het verbaast me dat ING ze in 2020 nog steeds verwerkt. Ik woon in België en daar zijn cheques net zo ongebruikelijk als in Nederland – ik heb er al 20 jaar geen meer gebruikt.
Die buitenlandtoeslag is op zich nog wel te billijken – als er dan ook adequate buitenlandondersteuning tegenover stond. Maar die is al jaren onder de maat en uitvoerige klachten daarover worden niet of nauwelijks beantwoord. Als je bij een probleem vanuit een ver buitenland de klantenservice belt, begin je bij de laagstbevoegden. Die weten soms niet eens waar het buitenland ligt. Heb kortgeleden nog moeten uitleggen dat de + in mijn telefoonnummer gelijk staat aan 00 in NL.
Procedures bij aperte ING-fouten zijn barbaars. Het duurt uren bellen en dagen wachten voor je iemand treft die kennis van zaken heeft. Dan worden er vaak ongevraagd en automatisch brieven verstuurd die er 3-6 maanden over doen of nooit aankomen.
Kortom: als ING buitenlandtoeslag vraagt, laten ze dan ook buitenlandservice bieden. Een aparte klantenservicedesk met mensen die kennis van zaken hebben. Dan wil ik best betalen…
Goed gezegd, hr.Van Kuijk. De ING doet helemaal niets voor de klanten in het buitenland. Helemaal nul niks. Deze bank wil gewoon alleen cashen, en wel van klanten die nauwelijks de mogelijkheid hebben om te protesteren.
Ik begrijp dat ING voorzichtig is na stevige boetes wegens onvoldoende controle op witwassen, etc.
Onze rekeningen bij ING worden gebruikt voor zeer verdachte ontvangsten van pensioen van ABP, PFZW en UVW. Daarna wordt het grootste gedeelte geparkeerd bij een instelling die nog wel een beetje rente vergoed c.q. opnamekosten vergeet als er een tegoed is geparkeerd.
En zowaar af en toe een opname als er in ons woonland onderhoud van een auto of een energierekening betaald moet worden. Tegen de Nederlandse koers want de lokale
bank jat circa € 50 per opname van € 500. Kunnen jullie nog wat van leren. (Hoop dat jullie hardleers zijn.)
Zééér verdacht allemaal en zeker (gééeéén ! ) reden voor een toeslag.
ING: controleer het maar (kostenloos) en jullie zullen zien dat ik niet lieg. Van bank veranderen doe ik toch niet. Eén pot eenvormige blubber. Als je ze nodig hebt zijn ze niet thuis. En ING- pluimpje – jullie zijn de beroerdste nog niet. Nog !!!!
Heer J.P Jonge je kan niet eens van bank veranderen.
Mensen in het buitenland kan geen rekening openen bij een andere bank A.B.N is mee gestopt dus I.N.G doet wat hij wil R.Loth
ABN neemt weer klanten uit het buitenland aan, maar je betaalt wel de hoofdprijs. De toeslag is 15 euro per maand.
Ik ben al ongeveer 40 jaar klant bij de ING met hetzelfde rekeningnummer, waarvan de laatste 13 jaar in het buitenland.
Is het dan nu ineens de laatste tijd zo moeilijk om mij te monitoren en mijn info te controleren?
Het komt mij voor dat niet het woonland van de rekeninghouder monitoring al dan
niet ingewikkeld maakt maar het GEBRUIK van de rekening. Talloze rekeninghouders met overboekingen van en naar het buitenland bijvoorbeeld.
Daarnaast moet er een eind komen aan de overheidsdrang om Nederlandse banken te verplichten als verlengstuk van de NL overheid op te treden zonder daarvoor de kosten te vergoeden.
Kortom de kosten van de NL wetgeving af te wentelen op de klant van de Banken stuit op grote weerstand.
Het probleem is dat de ING zegt meer werk te hebben aan klanten met een buitenlands adres maar ondertussen niets doet aan service en advies voor deze klanten. Ik zeg het nogmaals. Die heffing is duidelijk verzonnen om een extra bron van inkomsten te creëren. Zo behandelt de ING zijn trouwe klanten.
Rekeningen van buitenlandklanten worden juist weinig gebruikt. Daar ligt eerder het probleem, ze zijn voor ING minder winstgevend, en daar willen ze met spooktoeslagen wat aan doen. Bovendien maken buitenlandklanten geen gebruik van het netwerk van ING-kantoren en ING-servicepunten, nota bene de hoogste kostenpost. Het is dankzij covid dat sommige dingen nu via een beeldgesprek kunnen, waardoor er voor buitenlandklanten nu een alternatief bestaat voor het anders vanuit het buitenland onmogelijke kantoorbezoek.
Spaanse banken hebben in het verleden al geprobeerd om de winstgevendheid van rekeningen te verhogen door verzonnen toeslagen, rechters vloten hen terug. En dat is precies wat met ING zal gebeuren, het is wachten op de eerste rechtzaak over deze kwestie en ING zal het buitenlandtoeslag moeten terugdraaien.
Waarom moeten buitenlandklanten trouwens extra kosten betalen, terwijl ING in het buitenland opereert met het merk “ING Direct” wat bankrekeningen aanbiedt die volledig gratis zijn? Worden die soms niet gemonitord?
Monitoren is de plicht van een bank, ING presenteert zich als een internationale bank. Waarom moet een handvol klanten in Nederland extra belast worden?
Die buitenlandtoeslag is een grote smoes om de winstgevendheid op die rekeningen te verhogen, terwijl ze heel goed weten dat buitenlandklanten geen alternatief hebben.
Inmiddels is de buitenlandtoeslag verhoogd naar € 2,- per maand. Ik heb hier geen aankondiging over gezien. Is er nog iets tegen te doen?
Ik zou dit ook graag willen weten. Het is belachelijk dat het inmiddels alweer 2 euro is geworden. Mevrouw Ester de Lange heeft het voorgelegd aan de Europese Commissie in 2020 maar daar is verder nog geen duidelijkheid over verkregen. De Commissie evalueert momenteel Richtlijn 2014/92/EU en is van plan in de eerste helft van 2021 haar evaluatieverslag aan de medewetgevers voor te leggen. Dat verslag zou vergezeld kunnen gaan van een voorstel om wetswijzigingen aan de richtlijn door te voeren.
Dat verslag kan ik nergens vinden. Ik vraag mij af hoe kan hier vervolg aan gegeven worden?
Nou ING ik ben er klaar mee. Ik zeg mijn rekening op. Toedeloe
Ik heb na jaren besloten om mijn residentie adres in het buitenland op te geven, ipv het verblijfadres in NL. Die €2 buitenlandtoeslag betaalrekening verschijnt ineens zonder aankondiging op mijn afschrift. Via de ING-site hiernaar gezocht: géén resultaat.
Diefstal! Er verandert helemaal niets aan het gebruik en er zal ook niets veranderen. Alles online. Het opsturen van passen heeft niet die kosten.
Het is intussen 2023 en wij ,NL buitenlanders , betalen nog eens 1 euro meer aan buitenlandse toeslag. Heb nu alleen een betaalrekening met heel erg weinig geld bij INGNL en zie het zonder bijna geen gebruik van te maken het gewoonweg leeglopen alleen maar vanwege bankkosten en die verdomde, buitenlandkosten. Ben alweer meer dan 40 jaar bij ING maar leuk is het niet meer . Ben nu dus bezig in het weer een andere, liever, kostenloze bank te zoeken.
Banken gebruiken ons geld al om hun eigen kas te spekken en vragen daar bovenop ook nog eens allerlei bankkosten terwijl wij onze eigen zaken regelen via internet bankieren. Iedere maand kassa Ping voor ING , vindt dit zo ernorm onredelijk. Wie heeft ervaring met kosteloze banken ?
Ik heb goede ervaringen met WISE het is gratis en de debit card ook. Je krijgt een Belgische IBAN, ontvangt 3.44% rente en beleggen in een risico gespreid fonds is ook mogelijk. https://wise.com/invite/ahpc/andreash408