Einde Brexit overgangsperiode 31 Dec 2020

We merken dat er veel Nederlandse studenten, professionals en familieleden nog snel voor de deadline van 31 december zich in het Verenigd Koninkrijk (VK) gaan vestigen. Men zoekt via verschillende Sociaal Media Kanalen “last minute” advies tips over hoe te verhuizen. Aangezien men in het VK geen gemeentelijke inschrijving systeem kent is het niet zo rechttoe rechtaan zoals in Nederland verhuizen.

Aankomst na 31 december 2020

Degene die na 31 december 2020 in het VK arriveren krijgen te maken met het nieuwe immigratiesysteem. Het nieuwe immigratie systeem is enigszins vergelijkbaar met het Australische systeem en gebaseerd op punten. Niet iedereen zal voldoende punten hebben.

Meer info: https://www.gov.uk/guidance/new-immigration-system-what-you-need-to-know

Pre-Settled Status

Om te voorkomen dat je dus een nieuwe punten verblijfsvergunning/visa moet aanvragen is het aan te raden dat je voor 31 december 2020 arriveert en dit ook kan bewijzen. LET OP! Je hebt de tijd en mag de pre-settled status aanvraag tot 30 juni 2021 indienen, maar je moet al voor 31 december 2020 fysiek in het VK wonen.

Het VK kent zoals Nederland geen centrale gemeentelijk burgerlijke inschrijving en immigratie geeft EU-burgers tot 31 december 2020 (normaal) geen immigratie stempel bij aankomst.

Bewijsstukken van wonen die geaccepteerd worden zijn een Britse bankrekening, gas water en licht rekeningen, NINO (National Insurance Number), council tax, etc. Houd rekening met bureaucratische, COVID-19 en feestdagen vertragingen.

Bewaar je vlieg, trein, ferry tickets en als het kan ga in de non-EU rij staan en leg vriendelijk uit waarom een immigratie stempel bij arriveren je goed kan helpen. Immigratie personeel geeft normaal geen stempel, maar wie weet het kan een begrijpende en vriendelijke officer zijn.

Meer info: https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families

Schrijf je bij de Nederlandse gemeente uit wanneer je zeker weet dat je gaat verhuizen en in het VK blijft. Als je liever nog in Nederland ingeschreven wilt blijven staan dan kan dat totdat je zeker weet dat je in het VK blijft wonen of mag blijven wonen. Immers, als je visum of pre-settled status afgewezen wordt heb je formeel niet in het VK gewoond.

Als je langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft moet je je laten uitschrijven. Als de gemeente niks van je hoort en feitelijk niet op een adres woont kan de gemeente je uitschrijven naar onbekende bestemming. Inschrijven bij familie kan een oplossing zijn maar heeft eventueel invloed op sociale voorzieningen van de (hoofd)bewoner zoals huurtoeslag, uitkeringen, etc. Wellicht is je huis aanhouden voor een korte periode ook een optie.

Dubbele nationaliteit

Degene die nu al beide nationaliteiten hebben (VK/NL) hoeven geen pre-settled status of visum aan te vragen. Immers zijn ze onderdanen van beide landen. Voor diegene die recht hebben om de Britse nationaliteit aan te nemen. Maar pas op! Bij het aannemen/krijgen van een andere nationaliteit kun je automatisch de Nederlandse nationaliteit kwijtraken. De Brexit noodwet is welliswaar aangenomen, maar niet geactiveerd.

Heb je een dubbele nationaliteit en woon je buiten de EU, straks dus ook het VK, dan kun je na 10 jaar de Nederlandse nationaliteit alsnog kwijtraken.

Dit is te voorkomen door altijd op tijd je paspoort te vernieuwen.