DIGID-CODE AANVRAGEN VANUIT HET BUITENLAND

DigiD (uitgesproken als die-gie-dee) is de naam van een online beschikbaar systeem (portaal) waarmee Nederlandse overheden iemands identiteit kunnen controleren. Zeg maar een soort digitaal paspoort voor overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst voor het doen van onder meer aangiften, de politie (voor het melden van een misdrijf, overtreding of klacht, de Sociale Verzekeringsbank voor je AOW enz. De DigiD wordt door de meeste instanties gebruikt als verplichte toegang tot hun online dienstverlening.

Als je in het buitenland woont, kunt je ook een DigiD-code aanvragen, maar helaas laat het digitaliseringsproces nogal eens te wensen over. Nederlanders in het buitenland lopen geregeld tegen problemen bij het aanvragen van de code.

• Tijdens het activeren van de DigiD-app moet je éénmalig een sms-code invoeren. Als je in het buitenland sms-berichten kunt ontvangen, kun je de app ook in het buitenland activeren. Wanneer je niet beschikt over de controle via sms, kun je vanuit het buitenland de DigiD-app niet activeren.
  • Het niet mogelijk om een telefoonnummer te koppelen aan een bestaande DigiD. Je word geacht een nieuwe DigiD aan te vragen en de activeringscode mag je ‘even’ ophalen in Nederland.
  • Wachtwoord herstellen van DigiD-code is na deactivatie niet meer mogelijk zonder aan een balie in Nederland te verschijnen of bij een van de weinige ambassades waar dit mogelijk is.

Lees onze nieuwsbrief van 15 mei 2019 en het DigiD rapport met de bevindingen uit het DigiD onderzoek.

Heb je of krijg je binnenkort AOW? Dan kun je ook een DigiD aanvragen via Mijn SVB.