DIGID
Met een DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. DIGID aanvragen via videobellenDIGID-CODE AANVRAGEN VANUIT HET BUITENLAND
DigiD (uitgesproken als die-gie-dee) is de naam van een online beschikbaar systeem (portaal) waarmee Nederlandse overheden iemands identiteit kunnen controleren. Zeg maar een soort digitaal paspoort voor overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst voor het doen van onder meer aangiften, de politie (voor het melden van een misdrijf, overtreding of klacht, de Sociale Verzekeringsbank voor je AOW enz. De DigiD wordt door de meeste instanties gebruikt als verplichte toegang tot hun online dienstverlening.
Tegenwoordig kunt u DigiD aanvragen via videobellen, een hele verbetering, het is nu niet meer nodig om naar Nederland te reizen!
Heeft u AOW? Of heeft u een brief van de SVB waarin staat dat u AOW krijgt? Dan kunt u een DigiD aanvragen via Mijn SVB. U moet hiervoor wel een burgerservicenummer BSN hebben.
U kunt de DigiD app op twee manieren activeren:
- sms (sms-controle moet aan staan in Mijn DigiD)
- ID-check
Let op, is uw Nederlandse identiteitsbewijs uitgegeven op een ambassade, consulaat-generaal, grensgemeente of de Schipholbalie? Dan kunt u de ID-check alleen uitvoeren met een:
- paspoort uitgegeven vóór 30 augustus 2021
- identiteitskaart uitgegeven vóór 1 augustus 2021
Wij hebben begrepen dat bovenstaande opgelost zou moeten zijn, maar sluiten niet uit dat mensen nog steeds problemen hiermee kunnen hebben. Mocht dit het geval zijn neem dan contact op met Nederland Wereldwijd of DigiD.
DIGID-AANVRAAG
(zonder videobellen)
WIJ ONTVANGEN GRAAG FEEDBACK EN ERVARINGEN VIA ONS MELDPUNT!
Europees inlogmiddel eIDAS
eIDAS staat voor ‘Electronic Identities And Trust Services’.
Nederlandse overheidsorganisaties en private organisaties met een publieke taak moeten sinds 29 september 2018 Europees erkende inlogmiddelen accepteren in hun digitale dienstverlening. De lidstaten van de EU hebben dit met elkaar afgesproken in de eIDAS-verordening. Hierdoor wordt het makkelijker en veiliger om binnen Europa online zaken te regelen.
Concreet betekent dit dat burgers die de beschikking hebben over een erkend inlogmiddel dezelfde zaken moeten kunnen regelen als alle andere burgers in een lidstaat. Levert een dienstverlener digitale toegang, dan wordt deze daarom geadviseerd, niet alleen Nederlandse, maar ook Europees erkende inlogmiddelen toegang te verlenen. Bijvoorbeeld: een Duitse burger kan met zijn Duitse inlogmiddel inloggen bij het CJIB om de boete van een verkeersovertreding in Nederland te betalen.
Bron: DigitaleOverheid.nl
Nieuwsbrief juni 2024
Informatieservice Nederland Wereldwijd Ambassades activeren de Informatieservice te gebruiken Op ons verzoek worden ambassades nu actief verzocht om nieuwsberichten via de informatieservice te versturen. Dit betekent dat geregistreerde Nederlanders niet alleen via...
Nieuwsbrief Mei 2023
Reactie op de internetconsultatie Wijziging RWN-herkrijging en verlies Nederlanderschap na langdurig verblijf buiten Koninkrijk en EU Gezamenlijk met Nederlanders in den Vreemden heeft St. GOED een reactie op de internetconsultatie ingediend. Zoals al eerder...
Nieuwsbrief november 2022
Nieuwsbrief november 2022 Desinformatie of onvoldoende informatie Vooral voor Nederlanders in het buitenland is duidelijke en betrouwbare informatieverstrekking, vanuit de overheid, belangrijk. Met name als het zaken als nationaliteitswetgeving, pensioenen, digitale...
Nieuwsbrief oktober
Debat Consulaire Zaken Debat over de dienstverlening van Nederlanders in het buitenland Met o.a. digitaliseren van meer producten, verbeteren reisadviezen, stemmen buitenland, RNI-wijzigingen, gedetineerden in het buitenland. Een aantal van de vragen die gesteld zijn...
Gesprekken met Min. van Binnenlandse Zaken over o.a. de RNI
Gesprekken Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZ) over de RNI Er hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden met BZ over de knelpunten van de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen) of wel de registratie van gegevens van Nederlanders die in het buitenland wonen....
Nieuwsbrief aug-sep 2022
Nieuwsbrief aug/sept 2022 Onderwerpen RNI en de informatieservice van Buitenlandse Zaken Staatloos in Manilla Nieuwe verkiezing Kiescollege niet-ingezetenen Kosten Levensbewijs Gedupeerde ouders toeslagenaffaire RNI en de informatieservice van Buitenlandse Zaken...
Registratie Niet-Ingezetenen en de Informatieservice van Buitenlandse Zaken
Registratie Niet-Ingezetenen en de Informatieservice van Buitenlandse Zaken Nederlanders die in het buitenland wonen zijn slechter te bereiken voor de semi- overheid in vergelijking tot de Nederlanders in Nederland. Ook zorgt de toegang tot de Digitale Overheid voor...
Digitale Overheid, verloren pensioenen, gratis e-boek voor de emigrant en update over de gezinsmigranten
Toegankelijkheid van de RNI en de Digitale Overheid in het algemeen Stichting GOED heeft recentelijk aan een overleg deelgenomen met RvIG (Rijksdienst voor Identiteitsgegevens) en het Ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken). Dit naar aanleiding van de brief aan...
Nieuwsbrief maart 2022
Nieuwsbrief maart 2022 DigiD app is recentelijk aangepast Na het videobellen voor DigiD activatie is er meer goed nieuws te melden. Het heeft even geduurd (ruim 2 jaar) maar de ID-check functie in de DigiD app werkt nu voor alle paspoorten. Het was voorheen niet...
Online DigiD vraag&antwoord sessie met Logius en Nederland Wereldwijd
Op donderdag 2 september heeft Stichting GOED samen met Logius en Nederland Wereldwijd, Nederlanders in het buitenland de gelegenheid gegeven om vragen te stellen over DigiD. Tijdens de sessie zijn mensen op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen en kon men...