Nederlandse Identiteits Kaart (NIK) krijgt inlogfunctie DigiD

Nieuwe eID kaart

Vanaf 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een nieuwe inlogfunctie.

Waar staat eID voor?

eID staat voor elektronische identiteit. De overheid wil dat burgers meer zaken kunnen regelen via internet. Om die reden wordt stapsgewijs gewerkt aan het verhogen van het betrouwbaarheidsniveau van de inlogmiddelen en het waarborgen van de continuïteit.

Inloggen met de identiteitskaart geeft in de toekomst toegang tot persoonlijke gegevens die extra gevoelig zijn. Zo zijn de gegevens maximaal beschermd.

Hiervoor is een extra functie toegevoegd op de nieuwe identiteitskaart. Je kunt ermee inloggen via de DigiD app bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van de identiteitskaart bij een ambassade, consulaat of grensgemeente, ontvang je per brief een pincode. Daarmee kun je de inlogfunctie activeren. De pincode is onbeperkt houdbaar, dus als de brief er enige tijd over doet, dan heeft dat geen gevolgen voor het activeren.

Vingerafdrukken

De nieuwe eID bevat vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De integratie van vingerafdrukken ligt in lijn met de Europese Verordening 2019/1157 van 20 juni 2019 die de EU-lidstaten verplicht vingerafdrukken op te nemen op hun identiteitskaarten.

Komt deze functie ook op paspoorten?

Nee, deze functionaliteit komt niet op de paspoorten. Dit heeft te maken met internationale technische eisen aan paspoorten.

Waarom alleen bij overheidsinstanties?

Alleen organisaties die het BSN verwerken mogen gebruikmaken van DigiD. Daarom kun je alleen inloggen met je identiteitskaart bij overheidsorganisaties, de zorg, onderwijs en pensioenfondsen via DigiD. Heeft de aanvrager geen BSN, dan krijgt hij een identiteitskaart zonder deze inlogfunctie. De aanvrager krijgt dan geen brief van DigiD met de pincode. Met zijn identiteitskaart kan hij wel reizen.

Wat doe ik met mijn huidige ID kaart?

Je hoeft geen nieuwe eID aan te vragen zolang je de oude ID-kaart nog hebt en deze nog geldig is. Het is ook niet verplicht een eID kaart aan te schaffen.

Nederlanders in het buitenland

Woon je in het buitenland en heb je een DigiD? Dan kun je ook gebruikmaken van inloggen met jouw identiteitskaart. Je hebt wel een burgerservicenummer (BSN) nodig om een identiteitskaart met inlogfunctie aan te kunnen vragen. Heb je nog geen DigiD? Vraag die dan eerst aan.

Lees meer over DigiD aanvragen in het buitenland

DigiD app activeren

Woont je in het buitenland en heb je een DigiD? Dan kun je de DigiD app op twee manieren activeren:

1. SMS (sms-controle moet zijn geactiveerd in uw Mijn DigiD)
  1. ID-check met de volgende Nederlands Identiteitsbewijzen:
  • Nederlands paspoort
  • Identiteitskaart
  • Rijbewijs (uitgegeven na 14 november 2014)

We zien nog steeds berichten voorbijkomen dat mensen de DigiD app niet kunnen activeren met hun paspoort of rijbewijs? Dat klopt! Het probleem is helaas ook nog niet opgelost en zal ook niet eerder worden opgelost dan Q2 van dit jaar, volgens Logius. We houden je hiervan op de hoogte.

Dus, sta je ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? En is jouw Nederlandse paspoort of identiteitskaart afgegeven op een consulaat, ambassade, grensgemeente of Schipholbalie? Dan kun je helaas geen ID-check doen.

Bron: DigiD.nl