Stichting GOED heeft net als vorig jaar, op 30 maart 2021, weer deelgenomen aan het DigiD Burgerpanel. Hier worden de knelpunten en problemen besproken die bepaalde groepen in de samenleving ondervinden met DigiD.
Voor Nederlanders in het buitenland blijft het grote struikelblok het ophalen van de DigiD activeringscode bij een balie in Nederland of een van de consulaire posten in het buitenland. Tevens een extra uitdaging op het moment, vanwege Covid-19. Er zijn ook problemen met de post, waardoor de brief met de baliecode of de activeringscode (van de SVB) geheel niet aankomt of te lang onderweg is.
Daarnaast is er nog steeds geen oplossing voor het probleem met de DigiD App. Hier wordt wel aan gewerkt, maar tot nu toe blijft een oplossing uit.
Het probleem met de App: het is op dit moment niet mogelijk om met een Nederlands identiteitsbewijs, dat in de RNI is opgenomen, de ID-check uit te voeren.
Er zijn een aantal lichtpuntjes te melden;
- In het voorjaar start Loket Buitenland van Buitenlandse Zaken met een Pilot de DigiD activeringscode via videoverbinding te realiseren. Een kleine 100 gebruikers zullen dit gaan testen. Dat zou betekenen, als de pilot succesvol blijkt, dat men dan niet meer naar een balie hoeft te reizen. We zijn zeer benieuwd of deze pilot succesvol gaat verlopen en houden jullie hiervan op de hoogte. Wie van deze methode eventueel gebruik kan gaan maken is bij ons nog niet bekend.
- Wanneer men een activeringscode via de SVB ontvangt per post (bij AOW-aanvraag) en het blijkt dat de brief met de code meerdere malen te laat of helemaal niet aankomt, staat de SVB ervoor open de brief via DHL te versturen.
- Er zijn naast de pilot ook andere ontwikkelingen gaande om de dienstverlening te verbeteren. De Stichting blijft met regelmaat in contact met DigiD (Logius) en Buitenlandse Zaken om ervoor te zorgen dat Nederlanders in het buitenland op het vizier blijven staan.
Centraal meldpunt overheidsdienstverlening
Maak hier melding van zaken met de Nederlandse (semi) overheid en andere essentiele dienstverleners, die verbetering behoeven, voor Nederlanders in het buitenland. Ook tips, oplossingen, goede ervaringen en geleerde lessen zijn welkom.
Wij gebruiken deze feedback om de dialoog aan te gaan met de desbetreffende instanties over deze meldingen. Zo werken we samen aan een betere dienstverlening en service. Samen houden we de instanties in Nederland scherp.
We kunnen helaas niet op alle meldingen persoonlijk reageren, echter uw feedback wordt altijd gelezen en verwerkt.
waarom kan het aantal locaties niet uitgebreid worden waar een niet ingezetene met een BSN nummer zijn DigiD kan aanvragen?
Dat is een hele goede vraag en deze vraag hebben wij onlangs ook gesteld. Iedere consulaire post of mobiel paspoort aanvraagstation, zou dit moeten aanbieden. We zullen hierover berichten, zodra we meer weten.
Ik doe bijna geen zaken met NL en heb dan ook mijn DIGID er gewoon uitgegooid. Het ABP en SVB zijn de enige instanties die mij jaarlijks een jaaropgave opsturen hetgeen verplicht is . Gewoon per post want om privacy redenen mag dat niet per email, alhoewel ik heb gezegd hier geen enkel probleem mee te hebben.(Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan)
Ik heb vandaag gebeld met Digid. De persoon die mij hielp had nooit gehoord over de test met video verbinding om de Digid activeringscode te krijgen. Zij had ook geen idee, hoe zij (of ik) hierover meer informatie zou kunnen vinden.
Is er na de test van 100 personen iets verder gedaan?
Sundeep
De pilot moet nog starten en medewerkers aan de telefoon zijn niet op de hoogte van pilots en kunnen hier ook geen informatie over geven. Wij houden iedereen via onze website en nieuwsbrief op de hoogte, over de verdere ontwikkelingen.
Dank je dat zal mooi zijn. Ik had alles goed geregelt voordat ik vertrok uit Nederland afgelopen jaar en mijn telefoon crashed. Je raad het al je moet dan weer je app activeren en o ja je hebt je inlog gegevens allemaal maar de check kan niet omdat ik een maand geleden mijn nederlands telefoon nummer niet meer heb. Geen probleem je kunt via je mijndigid.nl het telefoon nummer veranderen prima maar hoe kom je op mijndigid.nl. Ik vind dit allemaal heel vreemd hoe je uren op de internet zit om dit op te lossen en op het einde kan het niet want je hebt geen AOW of er is geen kantoor in de buurt. Er staat dan gewoon op het einde dat er nog geen oplossing is voor mijn situatie. Ik kan mijn brieven van de overheid niet meer beandwoorden of ontvangen of een belasting aangifte doen. Hoe moeilijk word het allemaal gemaakt.
Ik las niet zo lang geleden dat de DigiD word geregeld als je in het buitenland woont net zoals ik in Bulgarije…..To nu toe heb ik daar nog geen bericht van gelezen! Hoe gaat het daar nu mee???
Ik las niet zo lang geleden dat de DigiD word geregeld als je in het buitenland woont net zoals ik in Bulgarije…..To nu toe heb ik daar nog geen bericht van gelezen! Hoe gaat het daar nu mee???
Ik kan berichtjes sturen wat ik wil maar ik krijg geen zekerheid of het wel is aangekomen zoals een Email retour.
Als u met pensioen gaat of bent kan het via de SVB geregeld worden. Anders moet u de DigiD zelf aanvragen.
Op dit moment kunt u dit doen via videobellen (pilot).
Meer info