Vijfde Burgerpanel
Karin Eastwood heeft namens Stichting GOED deelgenomen aan het 5e Burgerpanel MijnOverheid, DigiD en Machtigingen.
Via MijnOverheid heeft de burger digitaal toegang tot zijn of haar post van de overheid (Berichtenbox).
MijnOverheid wil graag goed toegankelijk zijn voor iedere burger. Daarom is er een burgerpanel in het leven geroepen met afgevaardigden van verschillende maatschappelijke organisaties die de belangen van grote groepen burgers vertegenwoordigen. MIjnOverheid vraagt waar hun achterban tegenaan loopt en neemt dit mee in de verdere ontwikkelingen van MijnOverheid.
Het verslag
Tijdens een korte opening door voorzitter, Marcel Vogel, werd gesproken over de levering van generieke diensten. De wensen en verwachtingen van de gebruiker staan centraal zodat Logius kan inspelen op de veranderingen in de samenleving. Er gebeurt enorm veel rond de DigiD in een snel tempo. Voor de meeste aanwezigen gaat het eigenlijk té snel. Zeker voor gebruikers met een beperking, zoals een slecht gezichts vermogen. Ook gebruikers uit de ‘kwetsbare’ groepen vinden het tempo van veranderingen te snel.
Doorontwikkeling Logius: SAFE werken en Gebruiker Centraal.
Logius zou graag meerdere ‘feedback’ momenten willen houden waarin de wensen van de gebruiker naar voren komen. Dit gaat via ‘inkopers’ die een selectie van 6 – 8 testers maken uit de doelgroepen, die verschillende test methode uitvoeren om te bekijken of het systeem werkt en waar het aangepast en verbeterd kan worden. Voor de kwetsbare groepen (daklozen, minder intellectueel begaafden en mensen in financiele of persoonlijke crisis) gaat dat momenteel via een begeleidende stichting. Verzoek van een deelnemer aan het burgerpanel is om met die groepen direct te communiceren.
Transparant zijn is een pré bij Logius maar velen vinden het nog ‘koffiedik lezen’.
De DigiD App en de website voor het aanvragen voor de DigiD is aangepast en met een rustiger ontwerp en eenvoudigere taal. Bovendien kunnen nu meerdere apparaten worden gebruikt voor de DigiD App.
Terugblik: terugkoppeling verbeteringen vanaf 4e Burgerpanel
Tal van aanbevelingen van het vorig Burgerpanel zijn inmiddels verwerkt. Zo is het nu eenvoudiger om iemand te machtigen voor je DigiD voor bv belasting opgaven of zorgverzekering. Het proces kan volledig ‘online’ afgehandeld worden. Degene die gemachtigd wordt ontvangt dan per post een activeringscode.
Gebruikersvriendelijkheid stond vorige keer centraal, vandaar de nieuwe DigiD App.
Logius is zich bewust van de problemen gebruikers hebben met registratie met een paspoort in het buitenland uitgegeven en dit is iets waar momenteel nog steeds aan gewerkt wordt. De verwachting is dat in het 4de kwartaal van dit jaar hier een oplossing voor is gevonden.
Blik vooruit: de aankomende ontwikkelingen voor Logius.
Na de koffie zou er een blik vooruit worden gegeven: de aankomende ontwikkelingen voor Logius. Maar voor de pauze hadden de deelnemers zelf al veel te verwachte ontwikkelingen aangekaart, dus men ging vrijwel direct, in twee groepen, brainstormen over suggesties voor de toekomst.
Hoe nu verder: de komende periode samen aan de slag
Toegankelijkheid voor iedereen staat voorop bij Logius, tenminste op papier. Bewoners in achterstandswijken, mensen met beperkingen, mensen met psychische problemen, de senioren en de Nederlanders in het buitenland hebben allemaal een ding gelijk. Ze zijn de vergeten groep, de schaduw-gebruikers.
Het verificatie systeem is verbeterd in Nederland, maar nog niet over de grenzen. De eenvoudige toegankelijkheid laat voorlopig nog op zich wachten.
Nederlanders in het buitenland lopen tegen dezelfde problemen op als asielzoekers. Zeker wanneer deze geen geldig Nederlands paspoort meer hebben omdat zij een nieuwe nationaliteit hebben aangenomen.
De voorlichting over de DigiD zou verhoogd moeten worden, in eenvoudige taal. Bovendien in meerdere talen, dat zou bijzonder behulpzaam zijn.
Er kwam een voorstel om de ‘inkoop’ bureaus (ingehuurd) voor een deel uit te schakelen en de 6 – 8 testers uit ‘de minder doorsnee’ doelgroepen direct te benaderen.
Indruk over het Burgerpanel
Een goed georganiseerde bespreking met vertegenwoordigers uit een goede verscheidenheid van gebruikers. Wel bestaat er het idee dat Logius er nog niet helemaal is waar ze willen zijn, maar er wordt wel heel hard aan gewerkt. De medewerkers van de groep stonden open voor suggesties, vragen en kritiek.
Een verslag opgesteld door Logius hebben wij nog niet ontvangen.
Dit verslag is opgesteld door Karin Eastwood-Helder, medewerker bij Stichting GOED.
Je kunt als Nederlander buiten Europa onmogelijk een DigiD aanvragen zonder dat je naar Nederland komt om ergens een handtekening te zetten.
En je kunt een studieschuld niet aflossen zonder een DigiD.
Ook niet via iemand die wel een DigiD heeft.
Ik ben in 1994 naar het buitenland vertrokken, en had op dat moment geen burgerservicenummer (BSN). Ik heb een DigId nodig, maar zonder BSN kun je geen DigId aanvragen. Wordt er voor deze situaties aan een oplossing gewerkt?
Ik ben sins 1989 weg uit Nederland, ik woon in Europa maar om een Digid te bekrijgen heb je een BSN numero nodig! Ze zijden zonde dit numero van de BSN kun je geen Digid nummer bekomen, en het BSN staat in je paspoort!! Nooit kunnen vinden in mijn paspoort, en wat nu?
je BSN staat op je ID-kaart achterkant
Goede middag. Ik woon en werk sinds 2006 in Malawi (tegen Mozambique aan). Het lukte me begin vorige week mijn DigiD aanvraag in te vullen. Ik heb vervolgens een kopie van mijn paspoort (geldig tot september 2026) en mijn BSN nummer naar mijn broer en zus gestuurd met het verzoek om mijn DigiD code op te halen in Maastricht. Dat lukte niet……. Ik moet dus een retourticket naar Nederland boeken (€1.200) om mijn DigiD code op te halen.
Zoals ik het heb begrepen, en ervaren, als en wanneer je je inschrijft als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP) dan wel Registratie Niet-Ingezetene (RNI), dan krijg je een BSN uitgereikt. Inschrijven kan bij een aantal gemeentes. Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-registratie-niet-ingezetenen-rni
A.U.B. besef toch altijd dat heel veel mensen in het buitenland ‘oud’ zijn. Soms geen computer hebben of weten hoe daarmee om te gaan.
Daar heeft u volkomen gelijk in. Er zijn veel oudere mensen die niet kunnen omgaan met computers. Mijn echtgenoot snapt er ook nix van. Dat kan dus n probleem gaan worden als ik eerder kom te overlijden. Hoe dan verder te gaan?
Beste Koppelvlak 3,
Ik heb de aangekondigde wijzigingen in Digid, Mijn Overheid en de apps: Digid app, Mijn overheid App en Berichtenbox gelezen.
Ik (geboren 30 mei 1953) woon in Spanje als resident en gebruik alle bovengenoemde Apps.
Deze apps gebruik ik ook voor mijn moeder van 91 die in Nederland nog zelfstandig woont en die, zoals de meesten op die leeftijd, geen enkel benul heeft van alle digitale zaken.
Tot nu toe kan ik alles voor haar en voor mezelf regelen vanuit mijn woonland Spanje via mijn Digid en haar Digid.
Ik lees nu dat een extra inlogstap wordt geïmplementeerd waar bij Of een (Nederlands) rijbewijs, Of een (Nederlandse) identiteitskaart nodig is.
Mijn moeder van 91 heeft geen van beide, enkel een Nederlands paspoort.
Ikzelf heb geen identiteitskaart, maar een Nederlands paspoort en inmiddels een Spaans rijbewijs.
Wat betekent dat ik zowel voor mijzelf als voor mijn moeder de digitale contacten met de Nederlandse overheid niet meer kan volgen, als gevolg van slechts 2 mogelijkheden: een ( Nederlandse) identiteitskaart of een (Nederlands) rijbewijs.
Datzelfde geldt dan ook voor het contact met SVB, Pensioen maatschappij, etc.
Ik denk niet dat ik de enige ben die in het buitenland woont en in deze omstandigheid gaat verkeren.
Graag verneem ik van u wat u denkt te doen voor alle Nederlanders die in het buitenland wonen en straks niet over de nieuwste inlogmogelijkheden voor Digid beschikken.
Met vriendelijke groeten,
Ik ben het met de hr Blokland eens. Ik zit in hetzelfde schuitje. Nederlands paspoort en een Spaans rijbewijs. Geen Nederlandse identiteitskaart of Nederlands rijbewijs. Ik ben benieuwd hoe dat verder moet.
Mijn vrouw heeft helemaal geen DigiD en kan deze alleen krijgen als ze deze persoonlijk in Nederland gaat halen.
Of het aan de orde is geweest kan ik niet beoordelen, maar is ook besproken dat er identificatiemogelijkheden zijn, in andere landen? Op de site van DigiD staan er een paar, maar ik mis bijvoorbeeld FranceConnect en (indien je nog een NL bankrekening hebt) het IDIN. Mijn indruk is dat er nog veel meer landen zijn met een dergelijke identificatie-methode.