Workaround
Er is voor Nederlanders in het buitenland, die aan de voorwaarden voldoen, nu een mogelijkheid om de DigiD App te activeren en een telefoonnummer te veranderen of toe te voegen, zonder een nieuwe activeringscode op te halen bij de balie. Deze informatie is geverifieerd met Logius (DigiD) en zal een deel van de Nederlanders in het buitenland een reis naar Nederland of de ambassade besparen.
Hoe kan ik met mijn DigiD inloggen bij diensten die inloggen met de app of inlog met SMS vereisen en ik heb inmiddels een ander telefoonnummer dan bij mijn.digid.nl geregistreerd staat, of nog geen telefoonnummer geregistreerd?
Wat heeft u nodig?
- Een actieve DigiD;
- Actief betekent dat u kunt inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord bij bijvoorbeeld mijn.digid.nl of www.duo.nl Heeft u geen actieve DigiD dan dient u een DigiD aan te vragen door in het aanvraag proces te kiezen voor ‘ik woon in het buitenland’; een reis naar een DigiD Balie is dan vereist.
- Een geschikte Android smartphone of tablet en een geschikt ID.
- Geschikt Android toestel betekent dat het toestel voorzien moet zijn van NFC-technologie. De meeste toestellen van de afgelopen 4 jaar voldoen hieraan.
- Geldig Nederlands ID-bewijs betekent:
- Nederlands paspoort uitgegeven in een Nederlandse gemeente. Nederlandse paspoorten uitgegeven op bijvoorbeeld een ambassade in het buitenland voldoen niet.
- Nederlands rijbewijs uitgegeven na 14-11-2014
- Nederlandse identiteitskaart
- Heeft u een Iphone; zie opmerking hieronder.
Welke stappen volgt u?
- Verwijder eerst de controle via sms via ‘Mijn.digid.nl’
- Download de DigiD app via de officiële app-store (iOS) of play-store (Android)
- Open de DigiD app en klik op ‘Start’.
- Klik op ‘Volgende’.
- Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’.
- Klik nogmaals op ‘Volgende’.
- U kunt uw DigiD app activeren door middel van een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs. Kies bij het activeren van de DigiD app voor ‘Eenmalige controle van uw identiteitsbewijs’ Klik dan op ‘Ja, doorgaan’.
- Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
- Wanneer de DigiD app hierom vraagt, legt u uw apparaat met de achterkant op uw ID-bewijs (eisen ID-bewijs, zie hierboven). De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding met de chip is gemaakt.
- Laat uw apparaat ongeveer 10 seconden op het ID-bewijs liggen. Op het scherm van uw telefoon of tablet ziet u de voortgangsmeter vollopen.
- Zodra de meter vol is, klikt u op ‘OK’. Hiermee heeft DigiD uw identiteitsbewijs succesvol gecontroleerd en is uw DigiD app geactiveerd.
- U kunt nu overal, bij bijvoorbeeld UWV, of CJIB inloggen met behulp van de DigiD app (de app is hier een hulpmiddel, een deel van de sleutel om toegang te krijgen), u gaat op uw PC/desktop of tablet naar de dienstverlener waarmee u zaken wilt doen.
Heeft u een Iphone dan kunt u bovenstaande uitvoeren door een Android toestel te lenen.
Invoeren telefoonnummer
Voeg dan na het uitvoeren van stap 11 op mijn.digid.nl uw telefoonnummer toe: U logt in bij Mijn DigiD en daar kunt u de controle via sms aanvragen. U kiest hier dan voor de optie om de controle via sms aan te vragen m.b.v. de DigiD app. U kunt daarna overal inloggen waarbij u kiest voor ‘Inloggen met SMS controle’ waarna de controle SMS op uw Iphone binnen zal komen.
Helaas niet voor iedereen toepasbaar
Helaas zal het niet werken voor Nederlanders die in het bezit zijn van een paspoort, welke is uitgegeven door de ambassade. Deze schijnen in een ander systeem te worden geregistreerd, Stichting GOED zal zich sterk maken, om dit proces aan te passen.
Wanneer uw telefoon niet geschikt is, kunt u eventueel wel een telefoon van iemand anders gebruiken.
Succes, we horen graag jullie ervaringen!
Bron: Logius
Ik heb een iPhone …
1. ik leen dus een Android toestel
2. Op dat leentoestel installeer ik de Digid app
3. Daarop voer ik de hierboven genoemde stappen uit
4. NA stap 11. op het Android toestel kan ik op mijn iPhone de Digid app gebruiken met SMS controle?
Als je eenmaal de DigiD App succesvol hebt geactiveerd, is SMS controle in principe niet meer nodig. Echter kun je wel: Je Tel. nr. invoeren: Voeg dan na het uitvoeren van stap 11 op mijn.digid.nl uw telefoonnummer toe: U logt in bij Mijn DigiD en daar kunt u de controle via sms aanvragen. U kiest hier dan voor de optie om de controle via sms aan te vragen m.b.v. de DigiD app. U kunt daarna overal inloggen waarbij u kiest voor ‘Inloggen met SMS controle’ waarna de controle SMS op uw Iphone binnen zal komen.
Mijn paspoort is via de ambassade vernieuwd dus lukt dit niet.
Hoe verzin je dit nu weer?
Hahaha ik doe het in mijn broek van het lachen! Moet ik iemands Android telefoon LENEN omdat ik een iPhone heb!
Niet dat het wat uitmaakt want mijn paspoort is uitgegeven door de Ambassade in Lissabon
Ik had deze week uitgebreid telefonisch contact met Digid. In paspoorten uitgegeven door ambassades zit die NFC uit te lezen chip dus NIET
Volgens de RvIG (Rijksdienst voor IndentiteitsGegevens) hebben alle paspoorten een NFC functie, ook die door de ambassade zijn uitgegeven. Je kunt immers ermee door de self-checks. Het probleem zit hem in de registratie van de persoongegevens, die worden op een andere plek geregistreerd door de ambassade. We gaan dit uitzoeken….
NL Paspoorten die afgegeven worden in het buitenland en niet in het RNI opgenomen worden is m.i. een discriminerende handeling. Een NL Paspoort is een NL paspoort . Géén uitzonderingen in registratie.
Aktueel probleem bij aanmaken app en aanvraag rijbewijs en wijzigen telefoonnummer.
Helaas val je dan toch nog buiten de boot omdat het paspoort is uitgegeven door een ambassade.
Wij wonen al sinds 1984 in het buitenland. Op de juiste manier uitgeschreven. We hebben ook jaren lang ons best gedaan zo”n digid aan te vragen. Hebben de moed op gegeven. Het laatste antwoord van Rni was dat onze gegevens niet kloppen. We hebben vorig jaar nog een nieuw paspoort op de ambasade gehaald. We krijgen AOW. De belasting weet ons te vinden. We hebben een sofi nummer. Op onze vraag welke gegevens kloppen niet zodat we deze kunnen veranderen krijgen we geen atwoord. Wat een idioot systeem
mij lukt het niet. want het antwoord is dat ze mijn adres niet kunnen controleren
ik kom niet in de digid app.
Ik ben en Nederlander die reeds 25 jaar in het buitenland woon en heb een Nederlands paspoort dat is verstrekt door de ambassade van Nederland in Bangkok (Thailand). Nu staat er dat een uitgegeven paspoort door een Nederlandse ambassade niet geldig is (Nederlandse paspoorten uitgegeven op bijvoorbeeld een ambassade in het buitenland voldoen niet.) Het is toch een Nederlands paspoort of wordt ik dan gezien als een buitenlander? WAT TE DOEN?
Werkt dit ook als je ambtshalve bent uitgeschreven? Wat wordt er ‘achter de schermen’ gecontroleerd via systemen in GBA gegevens?
Ik ben woonachtig in Spanje en heb iPhone dus toen mijn zoon en schoondochter er waren gelijk geprobeerd op hun telefoon. Zoon heeft Samsung schoondochter heeft huawei en beiden niet gelukt. Dan per brief geprobeerd 😰😰 ook niet. Ik baal hier enorm van.
Mij lukt het ook niet ivm adres dat niet gecontroleerd kan worden. Nou dan niet. Ik vraag me af of dit allemaal wel volgens Europese regelgeving is.
Ok, ik heb mijn antwoord al. Als je (ambtshalve) bent uitgeschreven krijg je doodleuk te zien dat je adres niet gecontroleerd kan worden en dat je derhalve je digid-app niet kan activeren.
Ladies and gentlemen, we are living in an orwellian state. Onze Roverheid wil ons digitaal slaaf maken. “Government” afkomstig van het latijnse woord Govern en Mind betekent ook Mindcontrol.
Ik heb keurig de DigiD app geïnstalleerd op een Tablet met Android 6.0. Volgens de stap-voor-stap handleiding van Stichting Goed heb ik een poging gedaan deze te activeren. (zie bijlage)
Echter:
Na het invoeren van mijn gebruikersnaam en wachtwoord, kom ik direct op stap 2 van 3, waarin gevraagd wordt om een pincode om mee in te loggen.
Ik voer een zelf bedachte pincode in, herhaal vervolgens de pincode, en krijg dan de melding “activatie mislukt; u kunt de DigiD app niet activeren omdat wij de brief met de activeringscode niet naar uw adres kunnen sturen. Neem contact op met uw Gemeente om uw adresgegevens te controleren.”
Ik krijg niet stap 7 van de bijlage in beeld, waarin de DigiD app kan activeren door middel van een eenmalige controle van mijn identiteitsbewijs.
Hoe kan ik in de toekomst toch geïnformeerd blijven over mijn zaken op Mijn Overheid?
Mijn aanvraag via de SVB werd telkenmale met een boodschap dat het niet mogelijk was om een DigiD aan te vragen en dat ik het later nog maar eens moest proberen.
Uiteindelijk contact met de SVB opgenomen en na heel wat dagen op en neer gechat te hebben en ook gebeld te zijn vertelde men mij dat men een DC-02 ? verzoek aan het RNI had verstuurd ten einde mijn al dan niet correcte inschrijving daar te controleren.
Terugkoppeling heb ik niet gehad ik heb het na iets meer dan een week na het laatste contact met de SVB nog maar eens geprobeerd, en de aanvraag werd dmv SMS en mail bevestigd. Het is nu wachten op de brief met code. Overigens heb ik ook een paspoort wat buiten nederland is afgegeven.
Ik heb dezelfde ervaring als Rien van Es op juli 25, 2019 om 12:54 pm met dit verschil dat de app op mijn telefoon geïnstalleerd is.
Ik ben bepaald geen digibeet, maar met zoiets begin je toch aan jezelf te twijfelen.
Zien we iets over het hoofd in de bovenstaande instructie ?
1. Verwijder eerst de controle via sms via ‘Mijn.digid.nl’
OK, maar waar ? Bij mijn gegevens staat Controle via SMS op niet-actief. Daar valt niets aan te slopen.
De telefoon vast op mijn id-kaart gelegd in de hoop dat de app dan wel verder zou gaan. Helpt dus ook niet.
Nog iets waar ik niets over lees. Mijn echtgenote had in Nederland medicijnen nodig. Moest dat zelf voorschieten en maar terug vragen via CZ. Daarmee begon de ellende, want daarvoor moest ook de digid-app actief zijn. Er werd beloofd dat er informatie per post toegestuurd zou worden. Niet dus. Er ligt dus al een maand of drie een nota van een kleine € 20 te wachten.
Het lukt mij ook niet om de DigidApp te activeren. Ik heb een geldig Digid. Mijn paspoort is uitgegeven maart 2018 te Breda. Volgens de gemeente Breda worden paspoorten niet meer geregistreerd in het RNI.
Waardoor het dus onmogelijk geworden is om de DigidApp te activeren.
Het is toch te gek dat je in dit digitale tijdperk op meerdere sites kunt inloggen met alleen je naam en wachtwoord, maar bij het UWV een verificatiecode nodig hebt. Nu heb ik een paspoort dat door de ambassade in Spanje is verstrekt en een Spaans rijbewijs.
Ik wil graag op UWV of Digid mijn telefoonnummer wijzigen.
Welke slimmerik heeft bedacht dat je dus bij het UWV niet meer in kunt loggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord en bij DigiD zelf de melding krijgt dat je niet staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente (raar hè, als je als resident in Spanje woont), terwijl je wel bijv. in Mijnoverheid met gebruikersnaam en wachtwoord kunt inloggen. Mij lijkt dit toch voldoende om met deze verificatie in te kunnen loggen.
Hoe was het ook alweer: Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder.
Ik ben reuze benieuwd of e.e.a. niet kan worden teruggedraaid of op z’n minst de optie “inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord” weer toe te voegen.
Zelfde probleem als “Rien van Es op juli 25, 2019 om 12:54 pm”. Paspoort afgegeven in Nederland in 2015. Helpdesk van DigID zegt doodleuk dat ik een activeringscode moet aanvragen bij een van de balies in Nederland of buitenland. Heb geprobeerd uit te leggen dat ik wél kan inloggen op digid.nl en mijn.overheid.nl, en dat mijn DigID dus wel actief is. Mocht niet baten. Leuker kunnen ze het niet maken en ook niet gemakkelijker…..