Videobellen in plaats van fysieke afspraak
Wanneer iemand vanuit het buitenland een DigiD aanvraagt, dan moet hij normaal gesproken een afspraak maken bij een van de fysieke DigiD-balies op bijvoorbeeld een ambassade of consulaat. Daar ontvangt hij vervolgens een brief waarmee hij zijn DigiD kan activeren. Sommige Nederlanders in het buitenland moeten hiervoor een heel eind reizen. Niet iedereen kan of wil dat. Daarnaast is dit voor sommigen momenteel extra lastig door reisbeperkingen vanwege Covid-19. Dankzij de pilot was het tijdelijk mogelijk om de activeringscode online te ontvangen door te videobellen met een medewerker van 24/7 Nederland Wereldwijd. Dan hoeft de aanvrager dus niet meer langs een fysieke balie.
Resultaten van de proef
De behoefte aan een dergelijke oplossing bleek groot. Zo waren alle 138 mogelijke videoafspraken binnen 1,5 dag aangevraagd. Van alle deelnemers hebben 114 personen de activatiecode succesvol ontvangen tijdens het videobellen. De meest voorkomende redenen waarom het bij een deel niet is gelukt, hadden te maken met annuleringen of deelnemers die niet verschenen op de online afspraak.
Er hebben gesprekken plaatsgevonden met Nederlanders in o.a. Europa, Hong Kong, Rusland, Zuid-Amerika, India, Vietnam, Zuid-Afrika, Angola en Nicaragua. Het bleek goed mogelijk voor medewerkers van Nederland Wereldwijd om tijdens een videogesprek de gegevens van de aanvrager en het identiteitsdocument te verifiëren. Ook werden er aanvullende vragen gesteld waarmee de identiteit van de persoon die een DigiD had aangevraagd, bevestigd kon worden.
Verwachtingen voor de toekomst
Binnenkort vindt de evaluatie plaats. Deze brengt in kaart wat het organisatorisch vraagt van zowel Logius als Nederland Wereldwijd om de oplossing beschikbaar te maken voor alle Nederlanders die vanuit het buitenland een DigiD willen aanvragen. De evaluatie zal ook in kaart brengen of dit haalbaar is.
Voor Nederlanders in het buitenland die AOW ontvangen, is er al langere tijd een alternatief. Zij kunnen via de SVB een DigiD aanvragen. AOW’ers ontvangen de activeringscode dan per post en hoeven dus niet naar een fysieke balie te reizen.
Bron: Logius
Ik heb een DigiD, alleen is daar lang geleden een mobiel nummer aan gekoppeld wat niet meer bestaat.
Ik woon in Spanje en kan dus nog steeds niet dat nummer wijzigen.
Er is “speciaal voor Nederlanders in het buitenland” een situatie opgetuigd waar men middels NFC en een paspoort toch de DigiD kan wijzigen, echter:
Twee jaar na dato werkt dat nog steeds niet, omdat juist de Nederlanders in het buitenland hun paspoort in een andere database hebben staan dan “gewone” Nederlanders.
Dus precies de groep waar het voor bedoeld was, is nou net de groep waarvoor het niet werkt….
Gaat die poging een stille dood sterven, vraag ik mij af.
Hier wordt aan gewerkt door DigiD, we zijn hierover frequent in contact met ze. Helaas duurt het erg lang.
Zelfde situatie maar dan in Portugal
Wow dat is eindelijk een mooie oplossing!! Ik woon zelf in Bulgarije maar ik kan hier geen DigiD aanmaken want dan moet ik naar NL vliegen en op schiphol mijn Digid op te halen/aktieveren!!
Via de SVB lukt het ook niet altijd, omdat de activeringscode naar het buitenlandse adres wordt gestuurd. En in Jordanië bijvoorbeeld, wordt de post niet ontvangen op het woonadres, maar op het postbus nummer. Dus code is nooit aangekomen. Heb nog geprobeerd de code op het correspondentie adres in Nederland te laten versturen, maar dat is nooit gelukt. Dus helaas ook niet altijd haalbaar via SVB.
Ik heb 2 jaar geleden mijn Digid op Schiphol opgehaald en was helemaal top. Geen probleem met activeren/inloggen en kon alles zien.
Maar zie nu, dat ik zonder een Nederlands identiteits kaart (een Nederlands paspoort afgegeven voor niet ingezetene is niet geldig!), niet verder kom.
“Met een identiteitskaart (afgegeven vanaf 13 maart 2021) kunt u inloggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.”
Maar…….
“Let op, staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen? En is uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart afgegeven op een consulaat, ambassade, grensgemeente of Schipholbalie? Dan kunt u helaas geen ID-check doen.”
En m.b.t. een Nederlands rijbewijs moet die uitgegeven zijn na 14 november 2014. Maar wat als je geen Nederlands rijbewijs meer hebt.
Zo komen we ook geen meter verder.
Voor dit probleem wordt ook een oplossing gezocht door DigiD, hopelijk dit jaar nog.
We hebben aan de bel getrokken, zodra dit probleem bij ons bekend was, nu wachten op de oplosisng……
Bedankt voor het antwoorden en hopelijk wordt dat probleem ook z.s.m. opgelost. Groetjes Quirina
SVB stuurt activeringscode per post, maar houdt er geen rekening mee dat het velevmaanden duurt voordat je die post ontvangt en dan re code al verlopen is
Ik heb zeker 3. ? Maanden geleden een DIgid aangevraagd ,,en tot op heden niets via de post ontvangen. Zelfs bij navraag op het Postkantoor ,geen post .
Woon in de Filippijnen.!
Ik heb een Digid en kan bij de Belastingdienst aangifte doen en bij de SVB mijn levensbewijs opladen. Zover zo goed. Maar nu mijn rijbewijs verlengen: het CBR heeft bedacht dat DIgid + SMS validatie een goede optie is. Great, ik heb een NL 06 nummer. Helaas de activatiecode kan alleen naar u worden gestuurd als ingeschreven bent in de Gemeentelijk Basis administratie en dat ben ik niet want ik woon in Thailand. Dus fijn als elke Nederlandse overheidsinstantie z’n eigen barrières kan opwerpen en ik heb zo nog niets aan mijn Digid.
Ik ben dankbaar voor Uw inzet om deze gekompliceerde procedure te vereenvoudigen, aangepast aan de huidige technologie. Graag verneem ik van U in volgende publikaties wanneer dit mogelijk is
Het DigiD nieuws is heel goed nieuws. Ik woon en werk sinds 15 jaar in Malawi, zuidelijk Afrika en ik bezit uiteraard nog steeds de Nederlandse nationaliteit. De laatste keer dat ik in Nederland was (eind 2019) ben ik vergeten om mijn DigiD code aan te vragen en op te halen. Eenmaal terug in Malawi heb ik geprobeerd om mijn zuster in te schakelen. Zij mocht echter niet worden ingeschakeld. Ik ben dus blij dat de DigiD code nu op een andere manier kan worden afgegeven. Wanneer zou dit nu mogelijk zijn?
Ik had graag meegedaan aan de proef, helaas de boot (weer) gemist.
Ik woon al 38 jaar buiten NL.
Ik ben ook de boot voor BSN misgelopen, men heeft nooit de moeite genomen mijn Sofie nummer om the zetten.
Ook voor DigiID sta ik buiten spel, want ‘even’ naar NL vanuit Thailand kan niet.
Kunt U mij melden als online aanvraag mogelijk is.
Bij voorbaat dank
Het zou toch super zijn dat we in deze digitale tijd, online iets simpels kunnen aanvragen…… Het wordt tijd. En dan de paspoorten nog, de Britten kunnen het gewoon per post doen, helaas, onze NL staat eist nog steeds een bezoek aan een ambassade. Tja.
Ik ga volgende week naar Nederland. Ik heb digitaal alles aangevraagd, allemaal prima en klaar om het aan de balie af te maken. Helaas is er binnen de periode van twee weken dat ik in Nederland ben geen enkele opening voor een afspraak bij de loketten om het af te ronden. Dus ik laat het maar weer zitten. Ik heb tot zover nog nooit een Digi ID nodig gehad, maar net als altijd met de Nederlandse overheid is het bijna goed, maar bij de laatste stap werkt het toch eigenlijk niet. Jammer.
Ik had daarvoor ook een afspraak op Schiphol gemaakt en is gewoon belachelijk want het stelt geen moer voor om je DigiD activatiecode op te halen. Je krijgt het zo op papier uitgeprint, zonder envelop, in je handen gedrukt met de medeling: “verlies het niet, laat het aan niemand zien en vernietig het als je je DigiD geactiveerd hebt!”. De persoon achter de balie kan het zo lezen!
De hele procedure duurt hooguit 15 seconden om het af te halen. Vreemd allemaal in mijn ogen.
Ik ben benieuwd. Nou ben ik ook een apart geval, want geen Nederlander, maar daar wèl 37 jaar, gewoond, gewerkt en betaal er nog steeds belasting. VTV gehad en een BSN, maar stom genoeg DigID laten verlopen en deze toch nodig voor pensioenen e.d.
Beste Bas,
Check de info AOW en DigiD via deze link:
digid-aanvragen-buiten-nederland-aow
Wat ik niet begrijp is, dat als je 65 wordt, je bij de SVB een DigiD aan kan vragen. Maakt niet uit waar je woont.
Je krijgt dan met 2 separate emails je loginnaam en wachtwoord toegestuurd.
KLAAR.
Groeten uit een warm en zonnig Costa Rica.
De SVB is een ABO – Algemeen Besuursorgaan, zij zijn verplicht uw adres gegevens te controleren en aan te passen in de RNI.
Omdat u de AOW ontvangt weten ze ook zeker wie u bent en waar u zit, vandaar dat de code opgestuurd kan worden.
Ik kreeg dir mooie en nodige bericht van een vriend. Is er misschien een link van waar ik de digid kan aanvragen? Vriendelijk dank.
Alexander Schermer
Ik weet niet wat mijn digid nummer is, ik woon in Amerika.
Jaren geleden heb ik getracht online in te loggen, maar kwam niet verder. Ik heb paswoord en naam bewaard en heb activeringscode via de post ontvangen. Via App en online kom ik niet verder om te activeren. Ik heb hulp gevraagd via e-mail en WhatApp, iedere keer ontving ik links maar ik kom niet verder dan naam en wachtwoord, klik activeer code. En dan gebeurd er niets. Het is een technisch probleem werd mij verteld, ik kreeg het advies om contact op te nemen met SVB maar daar heb ik mijn DIGID voor nodig om in te loggen.
Is er een oplossing voordat de activeringscode vervalt?
Beste Dori,
Wanneer de DigiD 3 jaar niet gebruikt wordt, moet je een nieuwe aanvragen. De activeringscode is maar beperk geldig. Daarnaast werkt de DigiD App niet met paspoort en ID die in het buitenland zijn uitgegeven. Als inderdaad AOW ontvangt kunt u inderdaad het beste een nieuwe DigiD aanvragen via de SVB, die sturen de activeringscode op. U hoeft dan niet naar een balie.
Met vr gr,
Het GOED Team