Selecteer een pagina

Waar kun je terecht?

Je kunt terecht bij balies van verschillende (grens)gemeenten in Nederland en bij balies van verschillende Nederlandse ambassades in het buitenland.

Kom je wel of niet in aanmerking?

Om een DigiD aan te vragen ‘vanuit het buitenland’, moet je voldoen aan enkele voorwaarden:

  • Je woont in het buitenland;
  • Je bent in het bezit van de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
  • Geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs)
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
  • Mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
  • E-mailadres

*) Als je belastingplichtig bent of na 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, dan sta je ingeschreven in de RNI. Ben je niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of je hebt nooit in Nederland gewoond, controleer dan of je ingeschreven bent in de RNI. Op rijksoverheid.nl staat meer informatie over de RNI

Al een AOW-pensioen? Of heb je een brief van de SVB dat je AOW-pensioen krijgt?

Dan kun je een DigiD aanvragen via de SVB. Je moet hiervoor wel een burgerservicenummer (BSN) hebben.

Heb je nog geen BSN? Dan zorgt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ervoor dat je wordt ingeschreven als niet-ingezetene in de BRP en een BSN krijgt. Je kunt hiervoor vanuit het buitenland contact opnemen met de SVB en hoeft hiervoor dus niet naar Nederland te reizen. 

Hoe vraagt je een DigiD aan als je nog niet AOW gerechtigd bent?

  1. Ga naar www.digid.nl en kies voor > Aanvragen.
  2. Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud je gebruikersnaam en wachtwoord goed.
  3. Na het afronden van de aanvraag ontvang je een baliecode. Met de baliecode ga je binnen 30 dagen na de aanvraagdatum naar één van de DigiD balies om je activeringscode te ontvangen.
  4. Met de activeringscode en je nieuwe (niet een oude) gebruikersnaam en wachtwoord kun je de DigiD activeren via www.digid.nl.

Neem het volgende mee naar de balie:

    • Je baliecode (na uw aanvraag ontvangt je deze per sms en per e-mail);
    • Je Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan je het documentnummer tijdens de aanvraag hebt
      ingevuld);
    • Je burgerservicenummer.

Let op! Maak eerst een afspraak met de balie om langs te komen voor het ontvangen van jouw DigiD activeringscode. Informeer hiervoor bij de betreffende balie.

Kun je een oude DigiD blijven gebruiken?

Als je al een DigiD hebt, die je hebt aangevraagd toen je nog in Nederland woonde, kun je deze nog gebruiken. Als je de gebruikersnaam- en het wachtwoord vergeet of als je DigiD verloopt, dan moet je een nieuwe DigiD aanvragen via een balie. De DigiD verloopt drie jaar nadat deze voor het laatst is gebruikt.

E-Idas

Kun je niet naar een DigiD-balie komen, bijvoorbeeld vanwege de reisafstand of de kosten. Dan kun je, als je geen AOW ontvangt, helaas op dit moment geen DigiD aanvragen.

Woon je in de EU, check dan of je een nationaal inlogmiddel (in plaats van DigiD) van het land waarin je woont. kunt gebruiken.

In Europa zijn landen namelijk verplicht om steeds meer diensten digitaal toegankelijk te maken voor inlogmethoden uit andere Europese landen.

Wilt je weten of je hiervan gebruik kunt maken? Neem dan contact op met de organisatie waar je wilt inloggen.

Let wel op: sommige landen (zoals Duitsland en Spanje) kun je dit inlogmiddel alleen aanvragen als je staatsburger bent van dat land.

BSN

Een burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsgebonden 8 of 9-cijferig nummer. Je vindt dit nummer onder meer op je rijbewijs, Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Als er geen BSN op staat, betekent dit echter niet automatisch dat je geen BSN hebt. Gedurende een bepaalde periode stond het BSN niet vermeld in een paspoort of op een Nederlandse identiteitskaart die buiten Nederland was afgegeven. 

Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, beschikken niet over een burgerservicenummer, maar over een sofinummer. Ben je na 1 oktober 1994 in het buitenland gaan wonen en ben je je sofinummer of BSN kwijt, dan kun je dit opvragen door een uittreksel Basisregistratie Personen aan te vragen. Dit uittreksel is niet gratis. Je kunt dit uittreksel aanvragen bij jouw laatste woongemeente in Nederland.

Heb je helemaal geen BSN? Registreer je dan eerst in de RNI.

Mobiele telefoon 

Je hebt een mobiele telefoon nodig waarop je zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen. Dat heeft te maken met de beveiliging van DigiD. Bij de aanvraag van jouw DigiD ontvang je per sms een code. Deze code moet je invoeren tijdens het aanvraagproces. 

Het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor de aanvraag van je DigiD. Je moet zelf naar de balie komen en je identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.

Let op; bij veel organisaties kun je (binnenkort) niet meer inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt dan altijd je telefoon nodig.

Wijzigen telefoonnummer

Ik heb mijn oude telefoonnummer nog

  1. Log in via Mijn DigiD
  2. Kies voor telefoonnummer wijzigen
  3. Kies voor de bovenste optie
  4. Voer het wachtwoord opnieuw in
  5. Je ontvangt een sms-code op het oude telefoonnummer. Voer de code in.
  6. Voer je nieuwe nummer in
  7. Je ontvangt een sms-code op het nieuwe nummer. Voer deze code in.

Ik heb mijn oude telefoonnummer niet meer

Heb je het oude nummer niet meer en woon je niet in Nederland, dan kun je je telefoonnummer wijzigen via een geactiveerde DigiD app.

  1. Log in via Mijn DigiD
  2. Kies voor telefoonnummer wijzigen
  3. Kies ‘Via de DigiD app’
  4. Voer je nieuwe telefoonnummer in
  5. Voer de sms-code in die je ontvangt op je telefoon
  6. Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
  7. Voer de koppelcode, die in de app ziet, in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
  8. Scan de QR-code met de DigiD app.
  9. Voer je pincode in op de DigiD app.

Ik heb geen geactiveerde DigiD app

Download de DigiD app en activeer de app met een ID-check.

DigiD app kun je op 2 manieren activeren:

  • SMS ( sms-controle moet zijn geactiveerd in jouw account!)
  • ID-check met Nederlandse paspoort, identiteitskaart of rijbewijs (met een smartphone met NFC-lezer)
Let op; voor de ID-Check kun je alleen een rijbewijs gebruiken dat is uitgegeven na 14 november 2014. Nederlandse paspoorten die zijn uitgegeven in het buitenland of grensgemeente, kun je niet gebruiken. DigiD hoopt in het eerste kwartaal van 2021 dit probleem te hebben opgelost.

Lees meer over het activeren van de DigiD app

Stichting GOED 

Aandachts- actiepunten; 

  • DigiD App oplossing voor paspoorten buitenland (adres in RNI)
  • DigiD beschikbaar stellen voor ex-Nederlanders buiten de EER, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
  • Meerdere locaties en/of ambassades voor activatie DigiD beschikbaar stellen
  • Aanvraag DigiD via SVB (AOW) zonder verschijningsplicht, ook toepassen voor o.a. de UWV
  • Nederlanders in het buitenland, als doelgroep, actief betrekken bij de Digitale Overheid
  • E-Idas informatievoorziening verbeteren omtrent inlogmiddelen. Bijvoorbeeld de Spaanse DNIe, kan niet door Nederlanders aangevraagd worden, is derhalve nutteloos voor inlogmiddel bij SVB.
Vrienden van Stichting GOED

Vrienden van Stichting GOED

Sluit je gratis bij ons aan, belangenbehartiging doe je immers samen!

Ontvang ons nieuws en informatie over lopende projecten. 

U heeft zich succesvol aangemeld

Share This