Waar kun je terecht?
Je kunt terecht bij balies van verschillende (grens)gemeenten in Nederland en bij balies van verschillende Nederlandse ambassades in het buitenland.
Kom je wel of niet in aanmerking?
Om een DigiD aan te vragen ‘vanuit het buitenland’, moet je voldoen aan enkele voorwaarden:
- Je woont in het buitenland;
- Je bent in het bezit van de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
- Geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs)
- Burgerservicenummer (BSN)
- Inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
- Mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
- E-mailadres
*) Als je belastingplichtig bent of na 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, dan sta je ingeschreven in de RNI. Ben je niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of je hebt nooit in Nederland gewoond, controleer dan of je ingeschreven bent in de RNI. Op rijksoverheid.nl staat meer informatie over de RNI.
Al een AOW-pensioen? Of heb je een brief van de SVB dat je AOW-pensioen krijgt?
Dan kun je een DigiD aanvragen via de SVB. Je moet hiervoor wel een burgerservicenummer (BSN) hebben.
Heb je nog geen BSN? Dan zorgt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ervoor dat je wordt ingeschreven als niet-ingezetene in de BRP en een BSN krijgt. Je kunt hiervoor vanuit het buitenland contact opnemen met de SVB en hoeft hiervoor dus niet naar Nederland te reizen.
Hoe vraagt je een DigiD aan als je nog niet AOW gerechtigd bent?
- Ga naar www.digid.nl en kies voor > Aanvragen.
- Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud je gebruikersnaam en wachtwoord goed.
- Na het afronden van de aanvraag ontvang je een baliecode. Met de baliecode ga je binnen 30 dagen na de aanvraagdatum naar één van de DigiD balies om je activeringscode te ontvangen.
- Met de activeringscode en je nieuwe (niet een oude) gebruikersnaam en wachtwoord kun je de DigiD activeren via www.digid.nl.
Neem het volgende mee naar de balie:
-
- Je baliecode (na uw aanvraag ontvangt je deze per sms en per e-mail);
- Je Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan je het documentnummer tijdens de aanvraag hebt
ingevuld); - Je burgerservicenummer.
Let op! Maak eerst een afspraak met de balie om langs te komen voor het ontvangen van jouw DigiD activeringscode. Informeer hiervoor bij de betreffende balie.
Kun je een oude DigiD blijven gebruiken?
Als je al een DigiD hebt, die je hebt aangevraagd toen je nog in Nederland woonde, kun je deze nog gebruiken. Als je de gebruikersnaam- en het wachtwoord vergeet of als je DigiD verloopt, dan moet je een nieuwe DigiD aanvragen via een balie. De DigiD verloopt drie jaar nadat deze voor het laatst is gebruikt.
E-Idas
Kun je niet naar een DigiD-balie komen, bijvoorbeeld vanwege de reisafstand of de kosten. Dan kun je, als je geen AOW ontvangt, helaas op dit moment geen DigiD aanvragen.
Woon je in de EU, check dan of je een nationaal inlogmiddel (in plaats van DigiD) van het land waarin je woont. kunt gebruiken.
In Europa zijn landen namelijk verplicht om steeds meer diensten digitaal toegankelijk te maken voor inlogmethoden uit andere Europese landen.
Wilt je weten of je hiervan gebruik kunt maken? Neem dan contact op met de organisatie waar je wilt inloggen.
Let wel op: sommige landen (zoals Duitsland en Spanje) kun je dit inlogmiddel alleen aanvragen als je staatsburger bent van dat land.
BSN
Een burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsgebonden 8 of 9-cijferig nummer. Je vindt dit nummer onder meer op je rijbewijs, Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Als er geen BSN op staat, betekent dit echter niet automatisch dat je geen BSN hebt. Gedurende een bepaalde periode stond het BSN niet vermeld in een paspoort of op een Nederlandse identiteitskaart die buiten Nederland was afgegeven.
Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, beschikken niet over een burgerservicenummer, maar over een sofinummer. Ben je na 1 oktober 1994 in het buitenland gaan wonen en ben je je sofinummer of BSN kwijt, dan kun je dit opvragen door een uittreksel Basisregistratie Personen aan te vragen. Dit uittreksel is niet gratis. Je kunt dit uittreksel aanvragen bij jouw laatste woongemeente in Nederland.
Heb je helemaal geen BSN? Registreer je dan eerst in de RNI.
Mobiele telefoon
Je hebt een mobiele telefoon nodig waarop je zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen. Dat heeft te maken met de beveiliging van DigiD. Bij de aanvraag van jouw DigiD ontvang je per sms een code. Deze code moet je invoeren tijdens het aanvraagproces.
Het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor de aanvraag van je DigiD. Je moet zelf naar de balie komen en je identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.
Let op; bij veel organisaties kun je (binnenkort) niet meer inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt dan altijd je telefoon nodig.
Wijzigen telefoonnummer
Ik heb mijn oude telefoonnummer nog
- Log in via Mijn DigiD
- Kies voor telefoonnummer wijzigen
- Kies voor de bovenste optie
- Voer het wachtwoord opnieuw in
- Je ontvangt een sms-code op het oude telefoonnummer. Voer de code in.
- Voer je nieuwe nummer in
- Je ontvangt een sms-code op het nieuwe nummer. Voer deze code in.
Ik heb mijn oude telefoonnummer niet meer
Heb je het oude nummer niet meer en woon je niet in Nederland, dan kun je je telefoonnummer wijzigen via een geactiveerde DigiD app.
- Log in via Mijn DigiD
- Kies voor telefoonnummer wijzigen
- Kies ‘Via de DigiD app’
- Voer je nieuwe telefoonnummer in
- Voer de sms-code in die je ontvangt op je telefoon
- Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
- Voer de koppelcode, die in de app ziet, in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
- Scan de QR-code met de DigiD app.
- Voer je pincode in op de DigiD app.
Ik heb geen geactiveerde DigiD app
Download de DigiD app en activeer de app met een ID-check.
DigiD app kun je op 2 manieren activeren:
- SMS ( sms-controle moet zijn geactiveerd in jouw account!)
- ID-check met Nederlandse paspoort, identiteitskaart of rijbewijs (met een smartphone met NFC-lezer)
Stichting GOED
Aandachts- actiepunten;
- DigiD App oplossing voor paspoorten buitenland (adres in RNI)
- DigiD beschikbaar stellen voor ex-Nederlanders buiten de EER, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
- Meerdere locaties en/of ambassades voor activatie DigiD beschikbaar stellen
- Aanvraag DigiD via SVB (AOW) zonder verschijningsplicht, ook toepassen voor o.a. de UWV
- Nederlanders in het buitenland, als doelgroep, actief betrekken bij de Digitale Overheid
- E-Idas informatievoorziening verbeteren omtrent inlogmiddelen. Bijvoorbeeld de Spaanse DNIe, kan niet door Nederlanders aangevraagd worden, is derhalve nutteloos voor inlogmiddel bij SVB.
Ik heb een digid maar geen idee meer wanneer ik hem heb aangevraagd. Ik wil op tijd een nieuwe aanvragen maar dat moet ik dus wel plannen. Hoe kom ik erachter wat de verloopdatum is?
Ik denk erover om de Zweedse nationaliteit aan te vragen, wat in mijn geval inhoudt dat ik de Nederlandse kwijtraak. Kan ik mijn digid dan blijven gebruiken mits ik die niet laat verlopen?
Nee helaas, zonder NL ID, geen DigiD.
Vreemd. Ik begrijp prima dat je een Nederlands paspoort moet hebben om een Digid te kunnen aanvragen, maar ik heb wel een Digid. Ik zorg ervoor om elk jaar een keer in te loggen zodat hij niet verloopt. Maar dat was niet mijn vraag. Er staat duidelijk dat je je Digid kan blijven gebruiken in het buitenland en ik heb dat nu al 7 jaar kunnen doen. Mijn vraag is of ik mijn Digid ook kan blijven gebruiken bij verlies van de Nederlandse nationaliteit. Je hebt immers alleen maar je inlognaam en wachtwoord nodig. Of verandert er iets bij het inloggen als je geen Nederlandse nationaliteit meer hebt?
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/digid-buitenland/digid/ik-heb-niet-de-nederlandse-nationaliteit.-kan-ik-wel-digid-aanvragen
Wij wonen in Duitsland maar kunnen geen eIDAS aanvragen omdat de ,,Neuer Personalausweis” allen wordt uitgegeven aan Duitse staatsburgers. Dit werd bevestigd door de Verwaltung van onze woonplaats. Aangezien wij uitsluitend de Nederlandse nationaliteit hebben krijgen wij geen Europees inlogmiddel, want Nederland heeft nog geen eIDAS voor particulieren.
Ik probeer er al een tijdje achter te komen hoe en waar je de eIDAS in Spanje kunt aanvragen. Spanje kent verschillende digitale “handtekeningen”, maar het Europese eIDAS kan ik niet vinden.
In woon sinds augustus 1977 in Denemarken. Ik heb nauwelijks of in Nederland gewerkt. De kans dat ik ooit terugkeer naar Nederland is vrij gering. Waar heb ik die DIGID voor nodig? Ik heb dit al eerder gevraagd, maar nooit antwoord op gekregen.
Vriendelijke groet
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/digitale-overheid/vraag-en-antwoord/wat-is-digid
Met DigiD kun je inloggen bij de overheid; DUO, Pensioen, Belasting, Zorg, UWV etc.
Niet iedereen heeft het nodig, veel mensen nog wel.
Ik ben bewust mijn Nederlandse nationaliteit kwijtgeraakt, maar kan hierdoor geen nieuwie Digid aanvragen. Ik betaal nog wel maamdelijks een studie schuld aan DUO en zou hier graag een oogje op willen houden. Is er een manier om alsnog een Digid te krijgen? Ik heb wel een sofinummer maar geen geldig paspoort…
Beste Tessa,
We kennen het probleem en hebben dit ook aangekaart bij DigiD en Buitenlandse Zaken. Woon je binnen of buiten de EU?
Binnen de EU zou je, als het werkt, een EU inlogmiddel kunnen gebruiken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inloggen-in-de-europese-unie-eidas/alles-wat-u-moet-weten-over-eidas.
Het antwoord van DUO hierop: Mensen die niet kunnen inloggen op Mijn DUO, maar wel de gegevens willen raadplegen kunnen telefonisch en/of via de chat contact met ons opnemen: https://bit.ly/2bctWrE
Waarom is er nergens een instructie hoe je je DIGID app overzet naar een nieuwe telefoon met hetzelfde nummer. Ik ben gisteren 5 uur druk geweest om te weten te komen hoe dat kan. Als je zoiets googled komt er telkens alleen maar “overzetten naar nieuw telefoonnummer” op. Belde Nederland Wereldwijd van BuZa tweemaal, en dat hielp. Maar toch, waarom was er nergens een instructie die zei: 1. Deactiveer (de app in) je oude mobiel op de digid-website; 2. Activeer de app op je nieuwe mobiel, maar als je bij ID-check komt, zeg dan dat je geen geldig Nederlands ID hebt (ook al heb je een NL paspoort) en blijf gebruikersnaam+wachtwoord gebruiken, waar mogelijk. Het werkte! En nu proberen een DIGID voor mijn vrouw te krijgen, voor de NL belasting. Dat gaat ons ook dagen en zenuwen kosten. Al dat gedoe is zo tijdsbesparend!
Waarom is er nergens een instructie hoe je je DIGID app overzet naar een nieuwe telefoon met hetzelfde nummer. Ik ben gisteren 5 uur druk geweest om te weten te komen hoe dat kan. Als je zoiets googled komt er telkens alleen maar “overzetten naar nieuw telefoonnummer” op. Belde Nederland Wereldwijd van BuZa tweemaal, en dat hielp. Maar toch, waarom was er nergens een instructie die zei: 1. Deactiveer (de app in) je oude mobiel op de digid-website; 2. Activeer de app op je nieuwe mobiel, maar als je bij ID-check komt, zeg dan dat je geen geldig Nederlands ID hebt (ook al heb je een NL paspoort) en blijf gebruikersnaam+wachtwoord gebruiken, waar mogelijk. Het werkte!