Dankzij gezamenlijke inspanningen van verschillende organisaties is Onbegrensd taalleren samengesteld. Het gaat om thuistaal, over het Nederlands als cultuur- en onderwijstaal, over regionale en internationale talen.
Onbegrensd taalleren: samen naar taalonderwijs van de toekomst
Hoe willen we dat kinderen in 2035 een taal leren? Hoe kunnen alle leerlingen voldoende taalcompetent worden in een steeds internationalere wereld? En hoe kunnen ze leren omgaan met de talen van anderen en intercultureel communiceren? NOB, Nuffic en de Taalunie zijn hierover in gesprek gegaan met leraren, leerlingen, wetenschappers en onderwijsorganisaties. De gesprekken leverden interessante ideeën en breedgedragen uitgangspunten op voor toekomstig taalleren. Vandaag, op de Europese dag van de talen, presenteren we die ideeën en uitgangspunten met veel plezier in onze notitie Onbegrensd taalleren. Wij nodigen iedereen van harte uit om het taalonderwijs van de toekomst mee vorm te geven en er met elkaar verder aan te werken!
Kompas voor een gezamenlijke koers
Iedere organisatie kan vanuit haar eigen missie stappen zetten om samen eigentijds taalleren mogelijk te maken. De notitie Onbegrensd taalleren is het kompas voor een gezamenlijke koers. Belangrijke thema’s in die koers zijn inclusief leren (goed onderwijs voor iedereen en overal), een onbegrensde leeraanpak (niet standaard in een klaslokaal), aandacht voor het taalsysteem én het betekenisvol gebruiken van taal (taal is altijd flexibel en creatief te gebruiken) en inzetten op persoonlijke en sociale taalleerdoelen (gelijkwaardige kansen vragen om maatwerk). Benieuwd hoe je er als leraar, school, uitgever of methodeontwikkelaar concreet mee aan de slag kunt gaan?
Heel interessant! Mooi om te zien dat er aandacht is voor een gezamenlijke koers met uniforme taalleerdoelen, waar ook ruimte is voor persoonlijke leerdoelen. Bij Meester Max kijken we dan juist heel goed naar de leerling, zijn of haar leerstijl, naar de verwachtingen van de ouders en naar de tijd die beschikbaar is om aan de persoonlijke leerdoelen te werken.
Onze dochter (20 jaar) heeft genoeg discipline, om momenteel haar vijfde taal te leren via DuoLingo.com waarmee zij zeer welkom is in de meest exclusieve 5-sterren hotels/vakantieparken, om werken als receptioniste, waardoor zij de talen ook gelijk kan oefenen in de praktijk.
Heel interessant artikel.
Fijn dat er zoveel initiatieven zijn om het Nederlands ook al woon je in het buitenland, bij te kunnen houden. ’t Klokhuis is een van de Nederlandse Taal- en Cultuurscholen die onder het NOB vallen. ’t Klokhuis heeft veel leerlingen met meer dan twee talen en we zien hoe belangrijk het is om de moedertaal bij te houden.
In het document word verwezen naar Nederland en Vlaams België…. Wat ik nu juist zo graag zou willen is om materiaal, en hulpmiddelen (digitaal/uitprintbaar) ter beschikking te krijgen zodat ik, als Nederlandse ouder die de Nederlandse taal zeer goed beheerst, aan mijn kind het Nederlands te kunnen leren, wonend in Hongarije (in mijn geval, maar kan natuurlijk elk land ter wereld zijn). Gaat hieraan gewerkt worden?