Fouten door de overheid, wat te doen en meld het ons

Thema 12

Iedereen maakt fouten

Helaas maken we allemaal wel eens fouten. Het kan erg frustrerend zijn wanneer dit gebeurt. Wanneer dit de nationaliteitswetgeving betreft kunnen de gevolgen eventueel erg desastreus zijn. De Stichting GOED en de auteurs van deze pagina’s willen dan ook voorkomen dat men het slachtoffer word van onwetendheid.

Gecompliceerde Wetgeving?

Ondanks dat we de voorgaande 11 Thema pagina’s duidelijk en simpel hebben willen maken zullen velen alsnog niet altijd helemaal door hebben hoe het nou precies zit. Dit is ook het geval voor ambassade-, gemeente- en overig overheids-medewerkers. Men zou natuurlijk verwachten dat deze mensen training hierin krijgen en doordat men er vaker mee te maken krijgt de kennis goed beheren. Helaas is dat niet altijd het geval. Zelfs als dat zo zou zijn maken, we allemaal wel eens fouten. Te meer omdat overheidspersoneel niet elke dag met specifieke/gecompliceerde situaties te maken krijgt is een fout makkelijk gemaakt. Situaties kunnen per persoon behoorlijk verschillen, dat is de lezer van deze pagina’s nu misschien wel duidelijk. Met het gevaar onszelf te blijven herhalen, de wetgeving heeft een goed aantal uitzonderingen en voorwaarden, uitzonderingen op voorwaarden en voorwaarden aan uitzonderingen..

Kunnen we de overheid hierin dan niet vertrouwen?

Er zijn helaas veel gevallen waarbij mensen door de overheid teleurgesteld zijn en het slachtoffer zijn geworden van onkunde/fouten en zelfs de Nederlandse nationaliteit hebben verloren. Maar de onkunde/fouten kunnen ook vaak financiële gevolgen hebben en natuurlijk heel veel stress en triestheid met zich meebrengen. 

Het merendeel van de reacties aan ons vertellen dat de oorzaak veelal onkunde is en dus fouten betreft. Correcte informatie verschaffen en goed werk verrichten, is bij de meeste overheidsmedewerkers natuurlijk de intentie. Helaas krijgen we feedback over kort, onvolledig of onjuist antwoord geven, afschuiven, verwijzen, etc waardoor soms de indruk word gewekt dat men niet wil meedenken, meevoelen en/of meewerken. Aangezien het vaak dezelfde ambassades of consulaten betreft is er misschien sprake van een plaatselijk negatieve cultuur. Wij gaan hier niet verder op in, vraag dat eventueel maar na op lokale Social Media groepen. Wel horen wij graag van je en rapporteren- archiveren de ervaringen (anoniem). De meeste ambassades en consulaten zijn goed, meedenkend en soms zelfs verzorgend in hun houding. Dit houdt echter niet in dat zij de wet anders kunnen interpreteren en het betekent ook niet dat zij geen fouten kunnen maken.

Zelf geïnformeerd zijn (lees de 12 Thema pagina’s) en vragen kunnen stellen, antwoorden zelf kunnen verifiëren (of met assistentie) is altijd gezond. Ja, vertrouw de overheid’s medewerker, maar wees initieel ook een beetje kritisch en neem niet altijd genoegen met “nee”. Gevaarlijker is soms een “ja dat kan”, of “ja dat is geen probleem”. Bij een “ja” is het altijd verstandig om dit op zwart wit te hebben.

Wat kunt je doen om fouten te voorkomen?

  • Wees op tijd
  • Wees geïnformeerd
  • Stel veel vragen
  • Vraag naar de “waarom?” of vraag naar waar dit in de wetgeving besloten is
  • Vraag om schriftelijke antwoorden of bevestigingen
  • Verifieer de informatie altijd
  • Neem de tijd, maar let op deadlines
  • Blijf vriendelijk

Wat kunt je doen om fouten te corrigeren?

  • Wees snel als je denkt dat er iets mis is
  • Wees vriendelijk maar vasthoudend
  • Vraag om (gratis) correctie(s)
  • Rapporteer bij de betreffende locaties/instanties of hun meerderen, vraag om hulp
  • Rapporteer aan de Stichting GOED, vraag om advies
  • Rapporteer aan de Ombudsman, vraag om advies en hulp
  • Met en na juridisch advies overweeg een gerechtelijke procedure
    Let op! Helaas kunnen sommige fouten niet altijd door een rechter gecorrigeerd worden.

Enkele voorbeelden van de meest voorkomende fouten

Ambassade verklaarde dat ik de andere nationaliteit kon aannemen. Ja, dat kon inderdaad. Maar blijkbaar kon dat niet zonder de Nederlandse te verliezen en nu ben ik geen Nederlander meer.
Onvoldoende gewaarschuwd/verkeerd geïnformeerd.

Gemeente verklaarde dat ik tot een uitzonderingsgroep behoorde en zo de andere nationaliteit kon aannemen. Dat kon, maar men waarschuwde niet voor later automatisch verlies in het buitenland (buiten de EU). Ik had hun toen verteld dat ik van plan was naar Australië te verhuizen. Toen ik later in Australië ging wonen en na 10 jaar en anderhalve maand mijn paspoort wilde vernieuwen werd mij verteld dat ik te laat was en geen Nederlander meer was. In die tijd regelmatig contact met de ambassade en zelfs mijn adres opgegeven.
Onvoldoende gewaarschuwd/geïnformeerd.

Ik woonde al 12 jaar in xxxxx. Mijn paspoort was gestolen. Toen ik dat rapporteerde en een nieuw paspoort aanvroeg, moest ik mijn verblijfstatus bewijzen. Ik kon niet zonder een paspoort bij de (plaatselijke) instanties terecht en die wilde niet helpen. De ambassade bleef mij verwijzen. Het duurde bijna een jaar en toen werd mij verteld dat ik geen Nederlander meer was. Mijn aanvraag voor een paspoort werd afgewezen. Ik dacht dat ik staatsloos was. Uiteindelijk kwam een hoge piet van de xxxxx immigratie kantoor mij te hulp en nam contact op met de ambassade. Uiteindelijk werd bevestigd dat ik de xxxxx nationaliteit niet had aangenomen. De ambassade gaf toen alsnog mij een paspoort maar geen verontschuldiging. Ik was dus toch nog Nederlander. Ik kon bijna een jaar lang niet reizen en kreeg ook geen noodpaspoort. Mijn moeder was ziek en ik kon niet terug. Ze doet het nu goed.
Onvoldoende ondersteund, verkeerd geïnformeerd.

Wij woonden langdurig op xxxxx maar zijn een oer-Nederlandse familie met blonde kopjes. Voor ons bedrijf wilde wij het grond kopen maar dat kon niet als buitenlander. Omdat we geapprecieerd waren werden we uitgenodigd om de nationaliteit aan te vragen en te krijgen. Bij vernieuwen van ons Nederlandse paspoorten in xxxxx lieten wij dit weten. We werden niet gewaarschuwd. Vijf jaar later bij het vernieuwen hoorden we hoe we allemaal geen Nederlanders meer waren en dat we onze paspoorten illegaal hadden. Deze werden ingenomen en vernietigd terwijl we vroegen om deze onbruikbaar gemaakt terug te krijgen. Ineens moesten we visums gaan aanvragen om terug naar huis in Nederland te gaan. Na veel geklaag en met hulp van anderen bleek dat men onjuist de paspoorten van de kinderen had afgepakt. Deze kregen nieuwe paspoorten met een kort excuus. Echter zijn wij (ouders) nu buitenlanders. We zijn bezig om onze nationaliteit weer terug te krijgen via optie maar dat is ook niet makkelijk met ons bedrijf in xxxxxx.
Onvoldoende en verkeerd geïnformeerd, onjuist gehandeld.

Er wordt hard achter de schermen aan de voorbeelden gewerkt.

DISCLAIMER
Alle informatie en adviezen moeten door de lezer zelf geverifieerd worden, alvorens actie te ondernemen. De informatie en het advies kunnen ongewild fouten bevatten en de situatie kan van persoon tot persoon verschillen. Daarnaast kan de wet net veranderd zijn of in de toekomst veranderen. Zie je een fout of heb je aanvullende informatie? Neem dan contact met ons op.

Meld u aan voor onze Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte! Belangrijke informatie en de laatste nieuwtjes voor Nederlanders die in het buitenland wonen. 

U heeft zich succesvol aangemeld

Share This