AOW Buitenlandse partner – Persbericht

Je bent hier:
← Alle onderwerpen
Inhoudsopgave

In Juni 2020 hebben wij naar aanleiding van klachten over AOW met Buitenlandse partner het volgende persbericht verstuurd:

Gekort op mijn AOW door buitenlandse partner – dat scheelt tot €375 per maand

Spanje – Stichting GOED, de belangenorganisatie voor Nederlanders in het Buitenland, krijgt steeds meer klachten van mensen die gekort worden op hun AOW doordat ze samenwonen met een buitenlandse partner. Woon je in Nederland samen, dan krijgt je partner zijn/haar eigen AOW, maar dat is met een buitenlandse partner vaak niet het geval. Het verschil tussen een alleenstaande AOW en een gehuwden AOW scheelt tot €375 per maand. En van maximaal €813 per maand kan je met twee personen niet leven. Dan maar scheiden?

Een goed voorbeeld is Carolina, die woont in Spanje. Ze heeft in Nederland AOW opgebouwd en zelfs nog 10 jaar vrijwillig haar AOW aangevuld toen ze al in Spanje woonde. Haar partner heeft geen recht op AOW of buitenlands staatspensioen. Omdat Carolina geen volledige AOW-opbouw heeft, had ze gerekend op €507 bruto per maand uit Nederland. Maar omdat ze samenwoont wordt dat nog eens €173 minder. Dat scheelt op 20 jaar pensioen meer dan €40.000. Ze zou bijna overwegen om apart te gaan wonen maar kan dat niet doen omdat haar partner ziek is. Carolina vindt dat vreemd en oneerlijk: “Dit kan niet de bedoeling zijn. Als ik dit had geweten, had ik ook nooit mijn AOW vrijwillig aangevuld”. Carolina wil nu een klacht indienen bij de SvB, maar die geven aan ‘gewoon de wet uit te voeren’. Stichting GOED (Grenzeloos onder Eén Dak) vindt dat er beter gekeken moet worden naar AOW met buitenlandse partner en roept mensen, in een soortgelijke situatie, op zich te melden.