Nationaliteitswetgeving, problematiek en een open onderzoek

Op verzoek van de Stichting GOED hebben Paul Munsell en Kris von Habsburg 12 themapagina’s geschreven inzake de specifieke Nationalitetsproblematiek waar veel Nederlanders in het buitenland (NIHB-er) mee te maken hebben of kunnen krijgen. Het is een kennisbron, voor hen die in deze problematiek verkeren of denken te kunnen gaan verkeren. Maar natuurlijk ook aanbevolen voor hen die meer kennis nodig hebben om mee te werken aan-, of zich te verdiepen in de akties die de Stichting GOED -met behulp van experts zoals o.a. Kris en Paul- jegens de Nederlandse overheid ondernemen of gaan ondernemen.

Uiteraard is alle hulp zeer gewenst. Mocht je bepaalde ervaring of expertise hebben in het Nationaliteitsrecht, dan horen we graag van je!

• Wat vooral de aandacht vraagt, is het onbewust en automatisch verlies van het Nederlanderschap bij het aannemen van een andere nationaliteit, bijvoorbeeld die van je woonland.
  • Een ander belangrijk onderwerp is het risico je Nederlanderschap automatisch te verliezen als je bijvoorbeeld niet op tijd je paspoort verlengt m.b.t. de tienjarenklok en het ook hebben van een andere nationaliteit.

De politiek in Nederland geeft nog altijd verschillende signalen af. Zo zijn er voorstanders van modernisering en het zonder meer toelaten van een andere nationaliteit, maar er zijn ook politici die verdere beperkingen willen of het nog gecompliceerder willen maken met nog meer voorwaarden en uitzonderingen.

Op het moment wordt in Den Haag een nieuw wetsvoorstel omtrent de dubbele nationaliteit voorbereid, naar aanleiding van de in het regeerakkoord opgenomen ‘modernisering nationaliteitsrecht’; het valt echter te betwijfelen of er echt sprake is van modernisering.

In 2015/16 heeft de Nationale Ombudsman een kort onderzoek verricht en de ontvangen feedback daarop is als aanvulling gebruikt.

Stichting GOED start spoedig een uitgebreider onderzoek, en zal dit langdurig openhouden, zodat we iedereen de mogelijkheid bieden om te reageren en toekomstige trends en veranderingen kunnen herkennen.

Ondertussen ontvangen we graag nu al jouw feedback, via onderstaand formulier, om structurele knelpunten en problemen te signaleren en horen vooral graag van diegenen die hun Nederlandse nationaliteit ‘onbewust’ hebben verloren.

Wij vragen je naam en e-mail te vermelden, zodat we je persoonlijk kunnen benaderen, eventueel met advies of verdere vragen. Deze gegevens worden niet gedeeld met derden, tenzij je hiervoor apart per geval toestemming geeft.

De informatie die je doorgeeft, zullen we anoniem verwerken, tenzij je zelf bepaalt om dit te willen publiceren.

In het veld ‘vrije tekst’ kunt je verder schrijven over jouw situatie en ervaringen.

Heb je een specifieke vraag over de nationaliteitswet betreffende jouw situatie? Lees dan eerst onze 12 themapagina’s, is het dan nog niet helemaal duidelijk, dan zullen experts Kris van Habsburg en Paul Munsell de vraag zo goed mogelijk beantwoorden. Aangezien zij dit vrijwillig doen, naast hun drukke leven, kan het antwoord soms even op zich laten wachten.

Nationaliteit-feedbackformulier Verlies Nederlanderschap

Ik heb onbewust mijn Nederlanderschap verloren doordat;

Ik wil graag op de hoogte gebracht worden, zodra het uitgebreide onderzoek online staat

Bezoek Den Haag, 18 en 19 april 2019

Stichting GOED in gesprek met CDA-Tweede Kamerlid en Buitenlandse Zaken woordvoerder Martijn van HelvertTweede Kamerlid Martijn van Helvert sprak woensdag 17 april j.l uitgebreid met GOEDOp uitnodiging van Martijn van Helvert (CDA-Tweede Kamerlid en Buitenlandse Zaken...

Brexit en uw Nederlandse nationaliteit

Brexit en uw Nederlandse nationaliteitAls u enkel de Nederlandse nationaliteit heeft en geen andere aanneemt/krijgt dan is er niks aan de hand, geen paniek.Heeft u als volwassene naast de Nederlandse nationaliteit, ook een andere nationaliteit (Engels, Frans, Zuid...

Netherlands/Dutch nationality law changes 2010 & latent Dutch

Dit is een Facebookgroep van Paul Munsell, die alle vragen beantwoordt omtrent nationaliteit. Hij heeft zeer veel kennis van zaken.

Nederlanders in den Vreemde

Om de belangen van Nederlanders te behartigen, maar met focus op degenen in het buitenland.

Brochure Nederlandse Overheid

Download de brochure ‘Kan ik mijn Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen? En hoe voorkom ik dat?’

Meer info hierover op de NIHB-website.

24/7 BZ contactcenter

Het 24/7 BZ contactcenter van Buitenlandse Zaken is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via het online contactformulier, op Twitter @247BZ en telefonisch op nummer +31247247247. Je kunt hier onder meer vragen stellen over het Nederlanderschap.