Selecteer een pagina

Nieuws voor gepensioneerden

VBNGB Vereniging Belangenbehartiging Nederlands Gepensioneerden in het Buitenland

• Staat van het Consulaire 2024
    by Ed Roosen on juli 2, 2024 at 9:10 am

Beste leden, De minister van Buitenlandse Zaken heeft in een jaarlijkse brief aan de Tweede Kamer over “de Staat van het Consulaire” bericht. Hierin staat onder meer de consulaire dienstverlening aan Nederlandse burgers in het buitenland beschreven. De brief is bijgevoegd. Roy Meijnderts Secretaris Klik hier voor deze brief.

• Banken herzien gezamenlijk antiwitwasproject om nieuwe wetgeving
    by Ed Roosen on juli 2, 2024 at 8:05 am

Bron: taxlive Vijf Nederlandse banken die via een initiatief samenwerken om witwassen te bestrijden, gaan dit project herzien. Aanleiding is nieuwe Europese wetgeving die per juli 2027 van kracht wordt. Momenteel werken nog zestig mensen aan het initiatief met de naam Transactie Monitoring Nederland (TMNL), maar volgens een woordvoerder gaat het project op kleinere schaal

• SVB: Internationale dienstverlening onder druk, knelpuntenbrief IV
    by Ed Roosen on juli 1, 2024 at 3:37 pm

1 juli 2024 Beste leden, Tijdens het overleg met de SVB over een ander onderwerp (het achterhalen van het Nederlandse arbeidsverleden om in aanmerking te komen voor in woonland opgebouwd pensioen), hebben we kort van gedachten gewisseld over de Knelpuntenbrief IV, die de SVB heeft aangeboden aan de Tweede Kamer. De brief beschrijft de moeilijkheden

• Parliamentary question – Transfer of social entitlements and pensions for mobile workers – Q&A
    by Ed Roosen on juni 29, 2024 at 9:37 am

Bron: European Parliament 25.4.2024 Answer in writing Question for written answer E-001336/2024 to the Commission Rule 138 Victor Negrescu (S&D) In 2021, mobile workers accounted for 3.9 % of the European Union’s workforce. The three leading nationalities among mobile workers are: Romanian, Polish and Italian. Unfortunately, many mobile workers are experiencing difficulties in repatriating or

• Standpunt gepubliceerd over Verdrag NL – DEU, pensioenartikel, Erwerbsminderungsrente
    by Ed Roosen on juni 26, 2024 at 6:33 am

Bron: Belastingdienst/kennisgroepen De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van het pensioenartikel (artikel 17) in het belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland indien sprake is van een Erwerbsminderungsrente. Klik hier om naar de pagina te gaan.

• Koepel Gepensioneerden in gesprek met Tweede Kamer
    by Ed Roosen on juni 18, 2024 at 5:21 pm

Bron: Koepel Gepensioneerden, 18 juni 2024 Hoewel de nieuwe Pensioenwet aangenomen is, blijft de Koepel Gepensioneerden lobbyen voor verbetering. Speerpunten daarbij zijn het onvoldoende waargemaakt worden van de ‘koopkrachtbelofte’ uit de wet en de onvoldoende zeggenschap van gepensioneerden bij de overgang naar een nieuwe pensioenregeling en daarna. Kracht van de Koepel daarbij is dat zij

• Belanghebbende woonachtig in Spanje, stelt dat de buitenlandbijdrage als voorheffing verrekenbaar is met de hierover verschuldigde bedragen aan inkomstenbelasting.
    by Ed Roosen on juni 18, 2024 at 4:57 pm

Bron: de Rechtspraak Instantie: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch Datum uitspraak: 12-06-2024 Datum publicatie: 18-06-2024 Zaaknummer: 22/1672 tot en met 22/1674 Formele relaties: Eerste aanleg: ECLI:NL:RBZWB:2022:5357, Bekrachtiging/bevestiging Rechtsgebieden: Belastingrecht Bijzondere kenmerken: Hoger beroep Inhoudsindicatie: Belanghebbende is woonachtig in Spanje en op grond van een EU-verordening aangemerkt als verdragsgerechtigde. Daarom heeft belanghebbende recht op medische zorg in Spanje waarvoor

• Nieuwe pensioenleeftijd in Spanje bekend voor 2025
    by Ed Roosen on juni 15, 2024 at 12:35 pm

Bron: Spanje Vandaag Om gebruik te kunnen maken van een volledig pensioen moet een werknemer in 2025 ten minste 66 jaar en 8 maanden oud zijn. Zoals afgesproken wat betreft de nieuwe pensioenleeftijden, lopen deze vanaf 2013 tot aan 2027 geleidelijk op van 65 jaar naar 67 jaar. Heb je echter 38 jaar en 3

• In Duitsland wonende belanghebbende met partner, beroep afgewezen kwalificerende buitenlands belastingplichtige
    by Ed Roosen on juni 14, 2024 at 11:58 am

Bron: de Rechtspraak ECLI:NL:RBZWB:2024:3991 Instantie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant Datum uitspraak: 11-06-2024 Datum publicatie: 14-06-2024 Zaaknummer: BRE 23/2631 en BRE 23/3155 Rechtsgebieden: Belastingrecht Bijzondere kenmerken: Eerste aanleg – enkelvoudig Inhoudsindicatie: Inkomstenbelasting; kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Vindplaatsen: Rechtspraak.nl Klik hier voor de gehele uitspraak.

• Position paper Koepel Gepensioneerden t.b.v. rondetafelgesprek Pensioenen – governance, koopkracht en communicatie d.d. 20 juni 2024
    by Ed Roosen on juni 14, 2024 at 11:07 am

Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal Position paper Koepel Gepensioneerden t.b.v. rondetafelgesprek Pensioenen – governance, koopkracht en communicatie d.d. 20 juni 2024 Klik hier om naar de link te gaan en de paper te lezen. Klik hier om naar de agenda ronde tafel gesprek en andere position papers te gaan.