LAATSTE NIEUWS

VOOR NEDERLANDERS IN HET BUITENLAND

Nieuwsflash van de GOED desk

Goed Nieuws van de SVB; Het zou ongepast arrogant zijn dit resultaat te wijten aan onze GOEDe contacten, ook bij de SVB, maar het heeft zeker niet tegengewerkt. Steun GOED om nog meer te bereiken. Volgende week zijn twee bestuursleden van GOED weer in en om Den Haag om jullie belangen te verdedigen. Alle steun daarbij is meer dan welkom! Want uiteindelijk willen we bereiken dat Nederlanders In Het Buitenland, volstrekt hetzelfde behandeld worden als die in Nederland.

Inloggen over de Europese grenzen heen!

Sinds deze maand is het voor burgers binnen de Europese Unie (EU) makkelijker en veiliger om digitaal zaken te regelen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Burgers uit Duitsland, België, Spanje, Kroatië en Estland kunnen nu zonder DigiD inloggen op Mijn SVB. Zij kunnen voortaan namelijk inloggen op Mijn SVB met het inlogmiddel dat in hun woonland wordt gebruikt. De enige voorwaarde is dat dit inlogmiddel is goedgekeurd door de EU. Daarnaast moeten burgers over een Nederlands Burgerservicenummer (BSN) beschikken.
Gemak voor de burger
Wie bijvoorbeeld in Duitsland woont en AOW ontvangt, moest tot voorkort een DigiD hebben om in te kunnen loggen op Mijn SVB. Veel burgers hebben echter ook een officieel inlogmiddel in hun woonland. In Duitsland is dit bijvoorbeeld ‘der neue Personalausweis’. Burgers hebben nu niet langer een DigiD nodig, zij kunnen op Mijn SVB inloggen met hun eigen, nationale inlogmiddel. Dat maakt zaken doen met de SVB een stuk eenvoudiger.
SVB eerste overheidsorganisatie
De SVB is de eerste overheidsorganisatie in Nederland die inloggen met een Europees erkend inlogmiddel introduceert waarbij gebruik wordt gemaakt van het BSN.
Bron: SVB

Echter wat gebeurt er met de NIHB’ers buiten de EU?

Juist deze groep heeft behoefte aan een DigiD activeringscode zonder daarvoor, zoals in de meeste gevallen, naar Nederland te moeten reizen.
Heeft u ervaring met het aanvragen van de DigiD code vanuit het buitenland? Vul de enquête van Stichting GOED in (mocht u dit nog niet gedaan hebben). Ook als u binnen de EU woont, is het van belang de enquête in te vullen. Mocht u al ervaring hebben met het inloggen op Mijn SVB, via de nieuwe inlogmethode, dan horen wij dat ook graag.

PopUp Ambassades

We blijven de ontwikkelingen rondom de verbeteringen van paspoort vernieuwing in het Buitenland op de voet volgen. We zien steeds vaker PopUp ambassades in de diverse landen voorbijkomen. Je kunt op de hoogte blijven van de laatste locaties en datums via de NIHB site, maar volg ook de websites van de ambassades en nederlandwereldwijd.nl. We kunnen helaas niet altijd alle aankondigings- berichten op tijd onderscheppen.

Steun ons

We zijn er echter nog lang niet, steun Stichting GOED – Grenzeloos Onder Een Dak, zodat we adequaat en daadkrachtig de belangen van Nederlanders in het Buitenland kunnen behartigen. We zullen blijven streven naar gelijkwaardige behandeling of je nu in Nederland woont of erbuiten.

Partners van Stichting GOED

Meer weten over partner worden van Stichiting GOED? Zie onze website.

Trakteer ons op een GOED kopje koffie!