Verslag gesprek Nederland Wereldwijd
Consulaire Dienstverlening
Een samenvatting van ons bezoek (begin april) aan Nederland Wereldwijd NWW/HDCV (Consulaire en Visumzaken) in Den Haag,
Paspoortpiek
We hebben ca. 200 reacties via ons meldpunt mogen ontvangen, over de ervaringen aangaande het aanvraagproces van een nieuw paspoort. Dit naar aanleiding van de paspoortpiek en de daaraan gerelateerde uitdagingen. Deze feedback is gedeeld en besproken met NWW. Naast het ontvangen van positieve feedback, zijn er ook verschillende knelpunten benoemd, met name met betrekking tot de werking van afsprakensystemen, wachttijden, afstanden en de beperkte beschikbaarheid van de pop-up ambassades.
NWW is zich bewust van de problemen die optreden. Het Min. van Buitenlandse Zaken (BZ) staat in contact met de locaties waar wachttijden voor het aanvragen van een reisdocument langer zijn en hierop wordt voortdurend gestuurd, maar het zijn echt dagkoersen. Heeft een ambassade geen plek binnen 4 weken, dan kan een klant bij VFS terecht in landen waar we met de externe dienstverlener VFS werken. Hier voert CSO strikt regie op.
We begrepen van NWW dat het Min. van Buitenlandse Zaken (BZ) zich nog heeft te houden aan de lopende contracten met de EDV’s (Externe Dienstverleners), de afsprakensystemen zijn hier ook onderdeel van. Daarnaast is het een uitdaging om te werken binnen de beschikbare capaciteit aan personeel.
En wat we ons misschien niet direct realiseren, is dat een mobiel paspoort aanvraagstation (pop-up) veel arbeidsintensiever is en dus meer tijd vergt. Dit moet vervolgens gecompenseerd worden op de ambassade.
Hoe kunnen we op dit moment het beste met de situatie omgaan?
Een probleem wat zich voordoet is dat afspraken vaak niet worden geannuleerd en er no-shows zijn. Dit zijn uiteraard plekken die gevuld hadden kunnen worden. NWW verzoekt dan ook de afspraak te annuleren, als men verhinderd is.
Check op welke dag er weer nieuwe afspraken beschikbaar komen. Er is dan een grotere kans om een afspraak te kunnen maken.
Heeft men problemen met het afsprakensysteem, probeer dan een andere webbrowser en/of eventueel een VPN te gebruiken. Dit kan bepaalde foutmeldingen verhelpen.
Houdt rekening met lange wachttijden, op sommige locaties 6-8 weken (soms zelfs langer). Vernieuw het paspoort niet onnodig vroeg, bijvoorbeeld als het nog een jaar geldig is. Maar denk er wel aan dat vanuit sommige landen het paspoort 6 maanden geldig moet zijn om te reizen.
Registratie Informatieservice bij de ambassade
Aangezien de ambassades nog steeds hoofdzakelijk via sociale media informeren, heeft St. GOED wederom gevraagd waarom de informatieservice (registratie ambassade) niet geschikt zou zijn om Nederlanders te informeren over de consulaire dienstverlening.
Uit eigen onderzoek is namelijk gebleken dat Nederlanders juist wel graag per email op de hoogte gehouden willen worden, zodat men belangrijke informatie niet mist. Niet iedereen heeft een Facebookaccount of gebruikt dit dagelijks. Zie ons rapport uit 2022
NWW geeft als reactie dat het geen probleem voor ambassades zou moeten zijn om op deze manier te informeren.
Dit verbaast ons enigszins aangezien wij al jaren vragen waarom de Informatie-Service niet gebruikt wordt (of slechts door enkele ambassades) om Nederlanders in het Buitenland te informeren over belangrijke informatie. Tot op heden, hebben wij altijd als antwoord gekregen dat het systeem hiervoor niet geschikt zou zijn en men aan een beter systeem werkt.
NWW zal ons verzoek nu intern communiceren en wij hopen dat er alsnog snel verbetering in komt.
Uitzondering maken voor Nederlanders die niet kunnen reizen
Helaas is er geen optie meer om uitzonderingen te maken voor mensen die niet kunnen reizen. Voorheen was dit wel mogelijk voor de ID-kaart, voordat de verplichting voor vingerafdrukken werd ingevoerd. Als iemand bijvoorbeeld mindervalide, ziek of op leeftijd is, of financiële beperkingen heeft die reizen moeilijk maken, zijn er geen alternatieve oplossingen beschikbaar. Dit kan problemen veroorzaken wanneer deze personen zich bij instanties moeten identificeren met een geldig document. Wij zijn echter van mening dat er nader onderzoek naar gedaan moet worden, zodat er bij hoge uitzondering toch een oplossing geboden kan worden.
Digitaal paspoort aanvragen
Eerder hebben we al nieuws gedeeld over de Franse proef om het paspoort digitaal te vernieuwen. We hebben NWW gevraagd of zij hiervan op de hoogte zijn. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt hierover in contact te zijn met Frankrijk. We zullen de ontwikkelingen hieromtrent blijven volgen.
Franse proef om het paspoort digitaal te vernieuwen
VFS Global in Brisbane
Stichting GOED hoopt dat er in Brisbane gebruik kan worden gemaakt van een Externe Dienstverlener (EDV). Helaas blijkt de huidige EDV niet geschikt te zijn voor deze locatie. Er bestaat een kleine kans dat deze EDV naar een andere locatie verhuist, waarna het verzoek opnieuw kan worden beoordeeld.
Het automatisch retourneren van het oude paspoort (met 3 gaten)
Bij het ophalen van het nieuwe paspoort kun je aangeven het oude paspoort terug te willen ontvangen. Het oude paspoort wordt dan ongeldig gemaakt, door er 3 gaten in te perforeren. Het oude paspoort kan in de toekomst n.l. als bewijs dienen, mocht er bijvoorbeeld twijfel ontstaan over het Nederlanderschap. St. GOED heeft verzocht of mensen hierop geattendeerd kunnen worden. NWW neemt het op in de kennisbank.
Aanpassing op de website van NWW
Herkrijgen Nederlanderschap
De informatie over de evenredigheidstoets (herkrijgen Nederlanderschap) is nog niet helemaal goed aangepast. NWW gaat nogmaals bekijken of er expliciet vermeld kan worden dat men alleen in aanmerking kan komen voor het herkrijgen Nederlanderschap, als men kan bewijzen dat er, ten tijde van het verlies Nederlanderschap, een band met de EU bestond.
VKK (visum kort verblijf) aanvragen
Wanneer men een visum kort verblijf (VKK) aanvraagt bij een buitenlandse ambassade die Nederland vertegenwoordigt, zijn zij verantwoordelijk voor het gehele visumaanvraagproces. Dit is niet altijd duidelijk voor de klant en NWW onderzoekt hoe deze informatie duidelijker op de website aan klanten kan worden gecommuniceerd.
Diverse andere onderwerpen
Vermelding Factsheet Visum Kort Verblijf (VKK)
Stichting GOED heeft verzocht om een directe link naar het Factsheet op de NWW-website te plaatsen, zodat aanvragers van een Visum Kort Verblijf het kunnen raadplegen en op de hoogte zijn van het IOB-systeem. NWW zal dit verzoek onderzoeken, het Factheet is nu hier te vinden.
Kun je als partner garant staan voor VKK wanneer je beide in het buitenland woont?
Veel aanvragen voor een visum kort verblijf (VKK) komen van Nederlanders die met een buitenlandse partner in het buitenland wonen en samen naar Nederland willen reizen. De vraag rijst of deze Nederlanders ook in het buitenland garant kunnen staan voor hun partner, en zo ja, of de ambassade dan de rol van de gemeente kan vervullen door de handtekening op het garant formulier te legaliseren. Op de website van NWW staat namelijk vermeld dat een van de voorwaarden om garant te kunnen staan is dat men in Nederland woont. NWW geeft echter aan dat dit geen probleem zou moeten zijn.
Goedgekeurde MEV’s (Multiple Entry Visa) laten een sterke daling zien
Stichting GOED vraagt zich af wat de reden hiervoor kan zijn?
Volgens NWW is dit is te wijten aan het striktere visumbeleid dat sinds 2020 is ingevoerd.
Checklijsten voor aanvraag VKK komen niet altijd overeen met de regionale checklijsten
Bijvoorbeeld de checklijst op NWW is anders dan de lokale checklijst in Thailand.
NWW herkent dit probleem niet, alle checklijsten zouden exact hetzelfde moeten zijn. Wij verschillen hiervan van mening en zullen dit zelf verder uitzoeken. Het is van essentieel belang dat mensen exact weten welke bewijsstukken ze moeten aanleveren, aangezien een onvolledige aanvraag kan leiden tot afwijzing.
Uit de feedback van de achterban blijkt dat er zowel een toename van afgekeurde MEV als ook VKK aanvragen is. De precieze redenen hiervoor zijn ons nog niet volledig duidelijk. Binnenkort zullen we een uitgebreide handleiding publiceren, in de hoop dat deze bijdraagt aan een positieve afwikkeling van de aanvragen voor een Visum Kort Verblijf.
Nog een interessant artikel uit 2019; Gebreken van de procedure voor het visum kort verblijf.
Breek me de bek niet open over Nederland wereldwijd. Ik stuur gerichte vragen over het vernieuwen over een paspoort. Soms relatief snel antwoord, een uur ofzo en soms geen antwoord soms weer 10 uur later.
Wat ik heel fijn zou vinden is informatie over lokale fotografen die op de hoogte zijn van de eisen voor een paspoort foto. Men weet het niet in Jakarta? Met alle eisen vertaald naar de lokale fotograaf. Afmetingen goed, verhoudingen goed,mijn hoofd iets te groot op de foto… is er iets te regelen op de ambassade zelf?
Ik woon in Ecuador en hier gebruikt men gewoon een camera direct aan de balie om je foto te nemen voor identiteits en rijbewijzen. Waarom moet Nederland altijd zo ouderwets doen?
en ik ben hier in Zwitserland al weken bezig met proberen in te loggen in Login.consular.mfaservices.nl om te bevestigen dat ik een mens ben en om daarna het Travel Document Application Form in te vullen, wat ik dus nog steeds niet heb kunnen doen.
Contact met BZ is zeer belangrijk, feedback richting de overheid komt soms ondanks diverse meldingen niet goed aan maar plots kan het kwartje vallen als de juiste ambtenaar iets te oren komt en tot de conclusie komt dat iets niet helemaal loopt zoals zou moeten of wat de burger zou mogen verwachten. Ik heb vaak meegemaakt dat mijn feedback opgepikt werd maar dat na verschuivingen van ambtenaren een opvolger dan weer niks deed met terugkoppeling… Ben het soms dus zeer eens en soms echt wel oneens met BZ medewerkers.
De checklist voor een visum verschilt gewoon in veel landen. Kijk maar eens via NWW naar de instructies voor China, Turkije, India, Marokko, Rusland, Saudi Arabie, Thailand en je ziet dat die lijstjes niet aan elkaar gelijk zijn.
Zo ook wat MEV betreft. De nieuwe regels per 2020 hebben hier nu een MINIMUM norm voor maar niets in de regelgeving stelt dat men niet ruimhartiger mag zijn met MEV. Ik zie dat o.a. Duitsland (maar ook andere lidstaten) nog steeds in de meeste gevallen een MEV afgeven. Dat scheelt burger en overheid tijd en geld. Dus ik hoop dat BZ terug keert naar het oude beleid: standaard een MEV (geldig voor meerdere jaren).
Het wordt steeds moeilijker om een Nederlands paspoort te verlengen als je in het buitenland woont. Het consulaat in Nice is gesloten, de nu voor ons dichtsbijzijnde plaats is Parijs, op 800 km afstand. Omdat we eind mei toch naar Nederland reisden hebben we op 9 maart 2024 dan maar een aanvraag ingediend bij de balie van Schiphol voor een afspraak. De bevestigingsmail belooft binnen 4 tot 6 weken contact met ons op te nemen. We wachten nog steeds!
Dan maar een afspraak in Parijs, dus weer vluchten boeken en onderdak betalen. Daar vragen ze dan ook nog andere documenten dan in Nederland. De dame achter de balie, niet Nederlands sprekend, kon ook niet uitleggen waarom. Nu hoop ik maar dat de paspoorten (voor mij en mijn zoon) op tijd klaar zijn, mochten we onverhoopt naar Nederland moeten vliegen (met ouders van 85 jaar oud weet je het nooit). De belofte is over zes weken. Als het lukt, heeft de procedure dus 4,5 maand geduurd! (en honderden euros gekost).
Met de nieuwe regering die wil bezuinigen op het ambtenarenapparaat wordt het er niet beter op: Buitenlandse Zaken vreest sluiting 34 ambassades als kabinet plannen doorzet
Tientallen Nederlandse ambassades in het buitenland zullen moeten sluiten als het kabinet-Schoof de bezuiniging op het ambtelijk apparaat doorzet. Dat staat in een interne analyse die door de top van het het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) is opgesteld. https://www.ad.nl/politiek/buitenlandse-zaken-vreest-sluiting-34-ambassades-als-kabinet-plannen-doorzet~a100685f/