Nieuwsbrief 24 mei 2020

5. DigiD App
  6. Volledige uitslag kwis

Waldo App – Bewijs van in leven zijn

Een update betreffende de Waldo pilot (SVB), de digitalisering van het ‘Bewijs van in leven zijn’. Ons vorige bericht hierover kun je hier lezen.
Het project heeft voor 2020 een budget gekregen en de verwachting is dat er dit jaar een App beschikbaar is met de meest noodzakelijke functionaliteiten. Dit soort ontwikkelingen gaan helaas bijna nooit in een rap tempo. Er zullen nog verschillende GO en NO GO fases doorlopen moeten worden. Tevens zal er op juridisch en privacy vlak getoetst moeten worden, alsmede zullen er functionele, technische en eindgebruikers testen worden uitgevoerd. De verwachting is dat er in september 2020 een App is ontwikkeld, die zal worden aangeboden aan het SVB management. We blijven het volgen en houden je op de hoogte.

Nieuw platform GOED Voor Elkaar

GOED Voor ElkaarGOED Voor Elkaar is een nieuw platform, waar iedereen gratis gebruik van kan maken.
In eerste instantie opgezet om elkaar, waar nodig, te helpen tijdens de coronacrisis. Uiteraard kunnen andere hulpvragen ook geplaatst worden. Het platform brengt de mensen die hulp zoeken en degene die hulp willen aanbieden bij elkaar.

Organisaties, zoals Nederlandse verenigingen, stichtingen, clubs en non-profits kunnen zich aanmelden en zo hun leden aansporen om elkaar te helpen of een  organisatie kan zelf een oproep plaatsen voor vrijwilligers. De organisatie kan dit volledig zelf beheren. Neem een kijkje, het maakt niet uit waar de organisatie gevestigd is, op het platform kun je per land, regio of plaats zoeken.

Bezoek het platform GOED Voor Elkaar

Brexit Noodwet Plenair Debat

De Rijkswet Inperking Gevolgen Brexit

Tijdens de vergadering van de commissie Immigratie & Asiel / JBZ-Raad (I&A/JBZ) van 12 mei 2020 is voorgesteld om het wetsvoorstel op 23 juni 2020 plenair te behandelen.
Belangenorganisaties (‘Nederlanders in den Vreemde’, ‘The3Million’, ‘Stichting GOED’ en ‘SNBN’) hadden reeds op 16 februari 2020 een brief ter ondersteuning gestuurd aan de Eerste Kamer en de commissie.

De Brexit onderhandelingen gaan moeizaam en traag, er moet vóór 1 juli worden besloten tot uitstel. Als dat voor die tijd niet gebeurt, stappen de Britten hoe dan ook op 31 december uit de interne markt met een no-deal Brexit.

Kennisbank Pensioen

Vanwege vragen die regelmatig binnenkomen, rondom AOW en pensioen, zijn we gestart met de opzet van een kennisbank. Deze is te vinden via onze website; https://www.stichtinggoed.nl/kb-pensioen/
Wij realiseren ons dat ieders persoonlijke situatie verschillend is en complex kan zijn. De kennisbank zal derhalve als ondersteuningsmiddel dienen voor veel gestelde vragen en frequent worden bijgehouden. Complexe vragen zullen we echter moeten doorverwijzen.

De kennisbank is voor iedereen toegankelijk als je na het raadplegen toch met vragen blijft zitten of je hebt aanvullende informatie voor ons, neem dan contact op via het feedbackformulier.

Samen kunnen we er voor zorgen dat de informatie voor iedereen zo compleet mogelijk beschikbaar is.

Wij zullen meerdere kennisbanken gaan opzetten, zodat iedereen de informatie van één of meerdere gerelateerde onderwerpen op één plaats kan raadplegen.

Op dit moment hebben we naast de kennisbank PENSIOEN, ook een kennisbank NATIONALITEIT.

DigiD App

Volgens onze laatste informatie, staat de oplossing voor het probleem met de DigiD App activatie via het paspoort nog steeds gepland in de tweede helft van 2020. Echter het is nog onbekend of de corona-crisis het proces zal vertragen. We blijven dit voor jullie opvolgen.

Daarnaast hebben we bij zowel BuZa als bij DigiD de vraag neergelegd of er een oplossing komt voor ex-Nederlanders*, die momenteel geen DigiD kunnen aanvragen.

*Mensen die hun Nederlandse nationaliteit bewust of onbewust zijn kwijtgeraakt.

Quiz

De quiz ‘Hoe Nederlands ben je eigenlijk?’ is nu gesloten, de volledige uitslag kun je hier lezen.