Selecteer een pagina

Update over de transactiemonitoring bij banken, Staat van het Consulaire, DigiD ID check, informatieservice en invoervelden

 

De strijd tegen overmatige transactiemonitoring

HRIF.EU (Stichting Human Rights in Finance) boekt succes: Banken stoppen met onrechtmatige transactiemonitoring bij TMNL (Transactie Monitoring Nederland)! Het eerste verzoek van HRIF – opgenomen in een brief aan de NVB over een meer menselijke maat in het betalingsverkeer – dateerde uit oktober 2023 en eindelijk is het zo ver.

Sindsdien hebben zij op heel veel formele en informele knoppen gedrukt en het had wel even inspanning nodig. Herhaalde verzoeken om in gesprek te gaan waren slechts beperkt succesvol. Desondanks, hebben de banken inmiddels aangegeven te stoppen met de huidige uitbesteding transactiemonitoring bij TMNL.

Zie het artikel in de NRC en de publicatie hierover op de website van HRIF.

Een mooie stap in de goede richting. Kudos voor HRIF!

Staat van het Consulaire

De Staat van het Consulaire voor Nederlanders in het buitenland is een rapport dat jaarlijks door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt gepubliceerd. Dit document biedt een overzicht van de consulaire dienstverlening en activiteiten van Nederlandse ambassades, consulaten en andere vertegenwoordigingen wereldwijd.

Een deel van het rapport beschrijft de verschillende diensten die Nederlanders in het buitenland kunnen verwachten van hun consulaire posten. Dit omvat zaken zoals:

  • Paspoort- en visumaanvragen: Procedures en statistieken over uitgereikte paspoorten en visa.
  • Notariële diensten: Bevestiging van handtekeningen, legalisaties en andere notariële handelingen.
  • Burgerlijke stand: Registratie van geboorten, huwelijken en overlijdens.

Statistieken en Trends

Het rapport bevat ook gedetailleerde statistieken en trends over de consulaire diensten, zoals het aantal afgehandelde aanvragen, verstrekte documenten, en hulpverzoeken.

Belang en Doel

De Staat van het Consulaire dient meerdere doelen:

  • Transparantie en verantwoording: Het biedt inzicht in hoe het consulaire apparaat functioneert en welke diensten worden verleend.
  • Informatievoorziening: Nederlanders die in het buitenland wonen of reizen worden geïnformeerd over de beschikbare hulp en diensten.
  • Beleidsontwikkeling: Het helpt bij de evaluatie en verbetering van consulaire diensten op basis van de opgedane ervaringen en statistieken.

Door dit jaarlijkse rapport krijgen zowel de overheid als het publiek een duidelijk beeld van de consulaire prestaties en uitdagingen, wat bijdraagt aan een beter geïnformeerde en beter ondersteunde Nederlandse gemeenschap in het buitenland.

Lees hier het volledige rapport

We horen graag jullie mening! Hoe ervaren jullie de Consulaire dienstverlening op het moment? Wat vinden jullie van de beleidsontwikkeling en de informatievoorziening, laat hieronder een reactie achter.

DigiD ID check

We hebben nog steeds geen nader bericht ontvangen over een eventuele oplossing voor het probleem met de DigiD ID-check. Omdat niet iedereen zich bewust is van dit probleem, willen we nogmaals wijzen op de informatie die te vinden is op de DigiD-website (https://www.digid.nl/buitenland/) .

Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD? Dan kunt u de DigiD app op twee manieren activeren:

  • sms (sms-controle moet aan staan in Mijn DigiD)
  • ID-check

Let op, is uw Nederlandse identiteitsbewijs uitgegeven op een ambassade, consulaat-generaal, grensgemeente of de Schipholbalie? Dan kunt u de ID-check alleen uitvoeren met een:

  • paspoort uitgegeven vóór 30 augustus 2021
  • identiteitskaart uitgegeven vóór 1 augustus 2021

U kunt geen ID-check uitvoeren met buitenlandse identiteitsbewijzen, verblijfsdocumenten en vreemdelingen identiteitsbewijzen.

Heeft u een paspoort of identiteitskaart, uitgegeven na de bovengenoemde data, en werkt de ID-check toch niet. Meld dit dan aan DigiD met datum uitgifte paspoort/id-kaart.

Informatieservice

In onze vorige nieuwsbrief hebben we aangeraden te registreren voor de Informatieservice bij de ambassade. Naar aanleiding hiervan ontvingen we verschillende berichten dat bepaalde invoervelden, zoals telefoonnummer en geboortedatum, niet werden geaccepteerd.

Mocht u dit probleem ervaren, neem dan contact op met Nederland Wereldwijd zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.

Vrienden van Stichting GOED

Vrienden van Stichting GOED

Sluit je gratis bij ons aan, belangenbehartiging doe je immers samen!

Ontvang ons nieuws en informatie over lopende projecten. 

U heeft zich succesvol aangemeld

Share This