Nieuwsbrief maart 2022
DigiD app is recentelijk aangepast
Na het videobellen voor DigiD activatie is er meer goed nieuws te melden. Het heeft even geduurd (ruim 2 jaar) maar de ID-check functie in de DigiD app werkt nu voor alle paspoorten. Het was voorheen niet mogelijk om met een in het buitenland (grensgemeenten en ambassades) uitgegeven paspoort een ID-check uit te voeren.
De ID-check wordt o.a. toegepast wanneer men een telefoonnummer wil wijzigen of toevoegen aan DigiD. Hoewel er nog wat kinderziektes zijn, is dit weer een goede stap vooruit!
Update website NederlandWereldWijd.nl:
Geschikte identiteitsbewijzen
-
Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven vanaf 14 november 2014.
-
Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
Niet helemaal duidelijk welke paspoorten nu wel of niet werken. DigiD heeft bovenstaande informatie van Nederland Wereldwijd zelf van de DigiD website verwijderd.
Zie ook Wat is ID-check DigiD app en ID-check toevoegen.
De RNI moet toegankerlijker worden
Vele Nederlanders in het buitenland hebben nog administratieve banden met Nederland. Deze Nederlanders hebben geen geïntegreerde informatievoorziening in tegenstelling tot hun landgenoten die in Nederland wonen. Zij zien zich vaak geconfronteerd met een gedifferentieerde digitale overheid. Hun gegevens zijn op de datum van emigratie bevroren en overgebracht naar de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) en eenmaal vertrokken, moeizaam te wijzigen.
Stichting GOED heeft samen met collega’s van de VBNGB en SNBN een brief verstuurd aan de nieuwe Staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Alexandra van Huffelen, om dit probleem onder de aandacht te brengen.
We zullen nader informeren over het verloop hiervan.
Aanvraag verklaring Nederlanderschap en evenredigheidstoets
Er zijn lange wachttijden bij de aanvraag van een Verklaring van Nederlanderschap en het proces rondom de evenredigheidstoets.
Daarnaast krijgt men geen bevestiging van ontvangst van de aanvraag, de betaling, noch van alle opgestuurde documenten. Vervolgens is het onmogelijk om de status van de aanvraag te controleren.
Stichting GOED heeft hierover vragen gesteld aan Buitenlandse Zaken en is van mening dat deze dienstverlening moet verbeteren.
Stichting GOED ontvangt graag ervaringen over dit onderwerp via het centraal meldpunt.
Update 25 maart 2022 over dit onderwerp
Enquête voor Nederlands gepensioneerden in het buitenland
De VBNGB houdt onder haar leden en geïnteresseerde niet leden een enquête ter verbetering van de belangenbehartiging van Nederlands gepensioneerden buiten Nederland.
Hiermee willen zij bij de Nederlands gepensioneerden buiten Nederland peilen waar hun interesses liggen en wat hun (on)tevredenheid is in verband met hun belangen.
Iedereen met een Nederlands(e) AOW/pensioen of arbeidsongeschiktheidsuitkering buiten Nederland wonend is welkom de enquête in te vullen.
Maarten, vrijwilliger bij Stichting GOED
Vanuit Zuid-Afrika stelt Maarten zich voor als vrijwilliger bij de Stichting. Maarten woont samen met zijn vrouw alweer 20 jaar in dit gigantische, maar oh zo mooie land.
Inburgeren herstart
Deze informatie is voor de Nederlanders met een buitenlandse partner, die nog moeten gaan inburgeren. Vanwege complicaties had DUO het proces van opleggen van de inburgeringsplicht onder de nieuwe wet tijdelijk stilgelegd, uiterlijk 25 maart wordt het proces voor alle inburgeraars weer opgestart.
Nederlandse gedetineerden ter plaatse bezoeken in het buitenland als vrijwilliger
Bureau Buitenland zoekt Nederlandstalige vrijwilligers in het buitenland die regelmatig Nederlandse gedetineerden ter plaatse willen bezoeken. Ben je op zoek naar boeiend en uitdagend vrijwilligerswerk? Sta je stevig in jouw schoenen en sta je open voor een geheel nieuwe wereld?
Goed voorbereid naar Nederland
De coronamaatregelen wijzigen met de dag en kunnen van land tot land verschillen. Check daarom altijd de website van de Rijksoverheid voor vertrek naar Nederland.
https://reizentijdenscorona.rijksoverheid.nl/
Tips en weetjes
Rijbewijs in het buitenland
Ga je op vakantie naar het buitenland? Dan is jouw Nederlands rijbewijs geldig, soms heb je wel een internationaal rijbewijs nodig. Woon of studeer je in het buitenland? Dan krijg je te maken met andere regels. Ook als bijvoorbeeld jouw Nederlands rijbewijs verloopt.
Paspoort of ID-kaart aanvragen in de buurt
Moet je ver reizen om een paspoort of ID-kaart aan te vragen? Bekijk dan of de ambassade of het consulaat-generaal tijdelijk in jouw regio is. Je kunt dan misschien een paspoort of ID-kaart aanvragen in de buurt.
Zie de lijst met landen die op dit moment data en locaties hebben gepland
Het spijt mij te moeten zeggen, maar ondanks dat ze zeggen dat de ID-check nu zou moeten werken op de DigiD app, werkt het nog altijd niet voor een paspoort van een niet-ingezetene.
Omdat het nu zou moeten werken, heb ik na enkele jaren wachten weer geprobeert met een nieuwe telefoon en de nieuwe, geupdate app. Helaas is het nog altijd hetzelfde probleem, en kan ik geen ID-check doen met de app.
De foutmelding die ik krijg, zegt dat de ID-check niet gelukt is maar dat de app wel geactiveerd is. Echter, de app doet daarna niets meer en als je driemaal op “volgende” drukt (wat het enige is wat je kan doen) geeft de app aan dat de PIN tot driemaal toe niet juist is ingevuld (er is geen mogelijkheid om de pin om dat moment in te vullen) en dat de app gedeactiveerd wordt.
Ik vind dit erg spijtig (om niet te zeggen: knullig) dat dit nu na enkele jaren nog altijd een probleem is.
Hoi Jeroen,
Ik had precies hetzelfde als jij, maar na een stuk of 10 keer proberen is bij mij de ID-check uiteindelijk toch gelukt met mijn in het buitenland uitgegeven paspoort.
Wellicht overbodige info, maar ik heb mijn mobiel (iphone se2) niet tegen de bovenrand van m’n paspoort gehouden zoals de instructie aangaf, maar echt in het midden (met paspoort horizontaal).
Wie weet, misschien is er nog hoop 😉!
Groetjes, Esther
Ik herken het scenario dat Jeroen schetst helemaal. Als je na de mislukte activatie (dus daar waar het lijkt alsof de app vastloopt) even wacht, verschijnt het volgende bericht “U kunt de DigiD app niet activeren omdat in de Basisregistratie Personen voor u geen adres of een adres
buiten Nederland staat. Neem contact op met uw gemeente om uw adresgegevens te controleren.” Dit lijkt te suggereren dat de App gegevens uit de RNI niet leest. De DigID helpdesk biedt werkelijk geen enkele uitkomst en blijft maar de zelfde copy/paste oplossingen sturen die helemaal niet van toepassing zijn op de situatie. Niet alleen een waardeloze app, zo mogelijk nog waardelozere dienstverlening.
Informatie dat de ID check nu ook met paspoorten afgegeven door een ambassademogelijk is, is niet volledig. Quote van Nederlandwereldwijd:
“Dan kunt u de ID-check alleen doen met een paspoort dat is afgegeven vóór 30 augustus 2021 of een identiteitskaart die is afgegeven vóór 1 augustus 2021.”
Ik had een paspoort van voor 2021. Maar omdat ik eind vorig jaar dacht dat de ID check niet lukte omdat mijn passport chip misschien niet werkte heb ik een nieuw paspoort opgehaald. Nu is mijn oude paspoort niet meer geldig en de nieuwe ook niet.
Klopt Alfred, er zijn tegenstrijdige berichten. We hebben een update in dit bericht geplaatst en zullen dit navragen bij Nederland Wereldwijd en DigiD. Feit is dat er helaas nog steeds veel mensen zijn die de ID check niet kunnen uitvoeren.
Beste Jeroen,
Wat jammer dat het niet werkt.
Via deze link kun je een stappenplan volgen (onder App activeren als u in het buitenland woont). Check ook de versie (iOS) van de telefoon.
https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app/
Zie ook;
https://www.digid.nl/hulp-contact/problemen-met-digid/activeren-digid-app-lukt-niet
Werkt het toch niet dan wellicht DigiD te benaderen;
https://www.digid.nl/contact