LAATSTE NIEUWS

VOOR NEDERLANDERS IN HET BUITENLAND

Nederlanders in het buitenland bundelen krachten!

Stichting Grenzeloos Onder Eén Dak (GOED) is begin 2019 opgericht om de bijna 1,5 miljoen Nederlanders die buiten de landsgrenzen wonen te verbinden. Deze Stichting is de eerste officiële belangenbehartigingsorganisatie die de honderden Nederlandse verenigingen, organisaties, clubs en online communities wereldwijd onder één dak brengt.

Nog niet eerder gerealiseerd, maar broodnodig om de Nederlandse overheid en instanties er gezamenlijk van te overtuigen dat Nederlanders in het buitenland geconfronteerd worden met vele knelpunten en problemen. Een voorbeeld hiervan is het fysiek ophalen van een DigiD-activatiecode in Nederland, dat in de ogen van de Stichting niet meer van deze tijd is.

Initiatiefnemer is de organisatie NIHB – Nederlanders in het Buitenland, die vorig jaar april al een succesvolle paspoortcampagne heeft gevoerd. Deze campagne wilde aandacht vragen voor het feit dat Nederlanders in het buitenland vaak duizenden kilometers moeten afleggen om een paspoort te vernieuwen.

De Stichting streeft naar betere informatievoorziening en communicatie met zowel de overheid, instanties en de politiek, maar wil ook erkenning en herkenning van de ruim één miljoen Nederlanders in het buitenland.

Andere zaken waar de Stichting verbetering in wil zien, is het opsturen per post van het ‘bewijs van in leven zijn’, wat niet gedigitaliseerd is en/of afgestemd met de verschillende pensioenfondsen. Wanneer het bewijs zoekraakt in de post of simpelweg veel te laat aankomt, kan een klein AOW-pensioentje maandenlang geblokkeerd worden.

Stemmen vanuit het buitenland? Ook het stembiljet moet nog per post geretourneerd worden, waardoor het vaak niet op tijd aankomt.

Nederlandse banken die Nederlanders in het buitenland systematisch als klant de deur wijzen of weigeren rekeningen voor hen te openen, passen niet in het beeld dat de Stichting GOED heeft van een globaliserende wereld.Het onbewust verlies van het Nederlanderschap, waar het Hof van Justitie in de zaak Tjebbes onlangs een uitspraak over heeft gedaan, schept enige hoop. Er moet echter eerst een rechtszaak aangespannen worden om te overtuigen dat je nog Nederlander genoeg bent. Een algemeen pardon voor al deze mensen is op zijn plaats. Eens Nederlander, altijd Nederlander!

Zo zijn er vele andere zaken waar de Stichting zich samen met haar inmiddels tot meer dan 75.000 NIHB-ers uitgegroeide achterban hard voor wilt maken.

Kortom, het is hoog tijd dat deze groep landgenoten (want dat zijn ze!) uit het verdomhoekje gehaald worden en dat deze grote groep Nederlanders in het buitenland op dezelfde manier behandeld wordt als alle andere Nederlandse staatsburgers.

Vele emigranten blijven sterk verbonden met Nederland, zelfs de tweede en derde generatie. Dit gevoel zou Nederland, zeker in deze tijd, net als vele andere landen, moeten koesteren en niet ontwortelen. De Stichting GOED staat pal voor verbinding, niet voor ontbinding!