Onderwerpen Nieuwsbrief februari 2021

6. Vrijwilligers stellen zich voor
  7. Op de valreep!

1. eID kaart

Inloggen met de nieuwe identiteitskaart (eID) geeft in de toekomst toegang tot persoonlijke gegevens die extra gevoelig zijn. Zo zijn de gegevens maximaal beschermd.
Hiervoor is een extra functie toegevoegd op de nieuwe identiteitskaart. Je kunt ermee inloggen via de DigiD app bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

Lees verder over de eID kaart

2. De reisbeperkingen – een doolhof aan informatie

In reactie op de laatste corona-gerelateerde ontwikkelingen heeft de Nederlandse overheid extra maatregelen genomen voor reizigers naar Nederland.
Dit zorgt voor extra verwarring en obstakels, in de al moeilijke tijden, om naar Nederland te reizen. Het is nogal een wirwar aan informatie.
We hebben het een en ander daarom op een rijtje gezet.

Ga verder naar beperkingen voor reizen naar Nederland

3. Terugkeer naar Nederland is opgepakt door Buitenlandse Zaken

Het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) heeft positief gereageerd op het verzoek van Stichting GOED om terugkeer naar Nederland vanuit het buitenland op te nemen als ‘life-event’. Het project is gedragen door het Loket Buitenland in samenwerking van het ministerie van Algemene Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Als partner zal Stichting GOED een zo constructief mogelijke input geven aan het vormen van het ‘life-event’ wonen, werken, studeren in Nederland. We verwachten het ‘life-event’ samen met BZ begin van de zomer 2021 af te ronden.

Een mooi begin om problemen bij terugkeer te kunnen voorkomen en terugkerende Nederlanders te ondersteunen om goed geïnformeerde keuzes te kunnen maken. Stichting GOED benadert het onderwerp ook vanuit andere invalshoeken. Dit om aanvullingen te maken het ‘life-event’, daarnaast ook om onderliggende oorzaken van problemen te identificeren en samen actief naar oplossingen te zoeken.

4. Centraal Meldpunt fouten overheidsregistraties

Via jouw gegevens kun je bij verschillende overheidsorganisaties zaken regelen. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen. Soms gaat er iets fout, en dat kan vervelende gevolgen hebben. Hoe los je dat op?
Als je denkt dat er iets mis is met jouw gegevens, neem je altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Kom je er niet uit? Meld je bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is sinds 4 januari 2021 van start en is te vinden via de link; https://www.rvig.nl/meldpunt-fouten-in-overheidsregistraties.

Het meldpunt is op dit moment nog in basisvorm ingericht, maar zal gedurende 2021 worden doorontwikkeld.
Bron: rvig.nl

Helaas kunnen bij het meldpunt op dit moment geen misstanden worden gemeld wat betreft toewijzing briefadres, zoals eerder door ons werd gesuggereerd. Daarom vragen wij een ieder die terugkeert naar Nederland en problemen ondervindt met het verkrijgen van een briefadres dit aan ons te melden.
Wij hebben goed contact met de RvIG over het verbeteren van het proces briefadres.

5. Pensioen en AOW

Er komen vaak vragen bij ons binnen over AOW en Pensioen. Raadpleeg onze Kennisbank Pensioen en kijk of dit antwoord geeft op je vragen. Onder het kopje ‘Actueel’ staat onze laatste toevoeging, Brexit en je pensioen.

Bekijk ook de informatie hierover op Nederlandwereldwijd.

6. Vrijwilligers stellen zich voor

Deze keer stelt onze vrijwilligster Miranda zich voor.
Miranda woont in Italië en vertrok in 1988 uit Nederland.

Lees hier haar verhaal

7. Op de valreep!

Laatste kans je te registreren voor de Tweede Kamerverkiezingen. Registreren kun je via de website van de Gemeente Den Haag.

Je hebt nog tot 3 februari de tijd je aan te melden als kiezer. Vanwege het tijdstip is stemmen per volmacht waarschijnlijk op dit moment de beste keuze.

Dank voor alle ontvangen donaties

Jullie hulp stelt ons in staat om nog meer te doen, maar het is vooral erg motiverend te weten dat wij gesteund worden in onze activiteiten. Houd onze berichten in de gaten, een uitnodiging elkaar digitaal te ontmoeten volgt nog, zodat je jouw betrokkenheid ook inhoudelijk gestalte kunt geven indien je dit wenst.