Wat zijn jouw ervaringen omtrent informatie, communicatie en dienstverlening

Als vervolg op het onderzoek in 2018 naar de overheidsdienstverlening, is het ook nu weer belangrijk jullie ervaringen te delen. Zodat het nieuwe burgerportaal (zie eerdere berichtgeving Loket Buitenland), waar men in de toekomst alle overheidszaken op één centrale plek kan regelen, rekening houdt met jouw wensen en verwachtingen. Dit kun je doen door deel te nemen aan het onderzoek van Buitenlandse Zaken, hieronder lees je de oproep en vind je de link naar het onderzoek.

Om eventuele verwarring te voorkomen, de term «Loket Buitenland» wordt gehanteerd als werktitel voor het project ‘overheidszaken op één centrale plek’. De Stichting GOED neemt 30 juni weer deel aan een klankbordgroep Loket Buitenland, hier zullen wij vervolgens ook verslag van doen.

Oproep van de Rijksoverheid

Doe mee met onderzoek naar de dienstverlening van de Nederlandse overheid

24/7 BZ Contactcenter (DCV/CC)

De Nederlandse (Rijks)overheid wil de dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland verder verbeteren. Uw ervaringen met die dienstverlening en uw oordeel daarover zijn voor ons belangrijk. Juist nu we wereldwijd te maken hebben met de corona-epidemie merken we nog sterker hoe belangrijk het is dat de Nederlandse overheid burgers ook in het buitenland met raad en daad ter zijde staat.

Overheidsdiensten werken samen aan één burgerportaal, Nederlandwereldwijd.nl met alle relevante informatie op één plek. Een centrale plek voor het regelen van uw overheidszaken. U vindt hier informatie over overheidsproducten en -diensten die u als Nederlander over de grens nodig hebt. Van DigiD tot rijbewijs, van AOW tot stembiljet. Aan het portaal voegen we dit jaar en volgend jaar informatie over steeds meer overheidsproducten en -diensten toe. Het 24/7 contact center van Nederlandwereldwijd.nl staat klaar om uw vragen te beantwoorden en kan u doorverwijzen naar de juiste instanties en kanalen.

Een eerste onderzoek in 2018 naar overheidsdienstverlening leverde al veel waardevolle inzichten voor verbetering op waarmee we aan de slag zijn gegaan. Deze maand (juni 2020) voert onderzoeksbureau Kantar Public in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken een nieuw onderzoek uit. In dit onderzoek stellen wij vooral vragen over uw ervaringen met informatie en communicatie door de overheid over de diensten die u afneemt. De resultaten gebruiken we om het burgerportaal zo goed mogelijk te laten aansluiten op uw behoeften en wensen.

We hopen dat u mee wilt doen aan dit onderzoek. Deelname aan het onderzoek duurt ca. 14 minuten, en kan tot 30 juni 2020. U kunt het onderzoek bereiken via deze link.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Namens alle betrokken overheidsorganisaties:

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Project Loket Buitenland