Naar aanleiding van talloze klachten en schrijnende voorbeelden heeft de online community NIHB – Nederlanders in het buitenland in februari 2018 een enquête gehouden onder haar bijna zeventienduizend leden.
Doel van de enquête was om voor de circa ruim één miljoen Nederlanders in het buitenland de gevolgen in kaart te brengen van de drastische inkrimping van de consulaire diensten wereldwijd. Vele consulaire posten (paspoortafhandeling) hebben in de laatste jaren hun deuren gesloten, met als gevolg dat er vaak nog maar op één locatie per land paspoortaanvragen mogelijk zijn. In een land als Australië, waar zeer veel Nederlandse staatsburgers (en kiezers) wonen, moeten velen tot wel 8.000 km reizen om een nieuw paspoort aan te vragen. Maar ook binnen Europa is een afstand tussen de 1000-1600 km heen en weer voor een nieuw paspoort (officieel document) de realiteit. Zo heeft Spanje alleen nog een ambassade in Madrid, Frankrijk in Parijs en Duitsland in Berlijn, om er maar een paar te noemen.
Lees alles over de Paspoortenquête en campagne van de organisatie NIHB – Nederlanders in het buitenland.
Er is enigszins vooruitgang geboekt; zo worden mobiele paspoort aanvraagstations uitgebreid en zal op meerdere plaatsen op de wereld gebruik gemaakt gaan worden van gespecialiseerde externe dienstverleners (EDV), naar aanleiding van het succesvolle resultaat van de Edinburgh-pilot. De volgende locaties worden in 2019 uitgebreid met zo’n EDV:
- Londen en aanvullende locatie Midlands (VK)
- Edmonton (CAN)
- Perth (AUS)
- Chicago (VS)
- Inventarisatie locatie Spanje
Men streeft naar een optimale digitalisering van het aanvraagproces, maar de verschijningsplicht blijft gehandhaafd en vele mensen moeten nog altijd een grote afstand afleggen. We zijn er dus nog lang niet.
Op dit moment kun je naast de ambassade/consulaat of EDV in je woonland ook bij een Nederlandse grensgemeente en de Schipholbalie terecht om je paspoort te vernieuwen. Ook is de informatievoorziening omtrent de MVA’s (mobiel paspoort aanvraagstation) verbeterd en op 1 plek te vinden op NederlandWereldwijd.
Stichting GOED zal zich blijven inzetten om het proces bij het aanvragen dan wel vernieuwen van het paspoort te verbeteren.
24/7 BZ contactcenter
Het 24/7 BZ contactcenter van Buitenlandse Zaken is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar, via het online contactformulier, op Twitter @247BZ en telefonisch op nummer +31247247247. Je kunt hier vragen stellen over consulaire zaken zoals paspoorten, reisadviezen en legalisaties, maar ook over het Nederlanderschap.
Mobiele paspoort aanvraagstations (MVA)
Ga naar de lijst met landen, locaties en data
Ga naar NederlandWereldwijd.nl en check waar en wanneer er een mobiel paspoort aanvraagstation (MVA or pop-up ambassade) bij jou in de buurt komt.
Verslag gesprek Nederland Wereldwijd over Consulaire Dienstverlening
Verslag gesprek Nederland Wereldwijd Consulaire Dienstverlening Een samenvatting van ons bezoek (begin april) aan Nederland...
Digitaal je paspoort vernieuwen voor Franse burgers die buiten Frankrijk wonen
Digitaal je paspoort vernieuwen voor Franse burgers die buiten Frankrijk wonen De laatste tijd is het vernieuwen van een...
De Pop-up ambassades (MVA) hebben te weinig capaciteit
Pop-up ambassades (MVA) hebben te weinig capaciteit Al een decennia geleden begon men, vanwege de bezuinigingen op de consulaire...
EDV (Externe Dienstverlener), VFS Global en buitenlandse vertegenwoordiging
EDV (Externe Dienstverlener), VFS Global en buitenlandse vertegenwoordiging Klachtenafhandeling VFS Global, is een...
Informatie over de mobiele paspoort aanvraagstations nu op een plek te vinden
Mobiel paspoort aanvraagstation MVA staat voor een mobiel vingerafdrukopname apparaat of zoals doorgaans wordt gebruikt; een...
Bewijs maar dat je nog Nederlander bent
Soms kan de overheid of een gemeente vragen te bewijzen dat je nog Nederlander bent. Ook als je enkel de Nederlandse...
Vader en dochter hebben ongewild het Nederlanderschap verloren
Ervaringsverhaal uit de reeks ‘En toen was ik mijn Nederlanderschap kwijt’. Het zijn verhalen van Nederlanders die door...
Paspoort vs nationaliteit
Een paspoort is niet hetzelfde als je nationaliteit Deze denkfout wordt vaak gemaakt Een nationaliteit is een status: je bent...
Soms kan men niet anders dan afstand doen van het Nederlanderschap
Soms kan men niet anders dan afstand doen van het Nederlanderschap In een krantenartikel in de Telegraaf waar Stichting GOED aan...
Wanneer je door een kromme wetgeving je nationaliteit verliest
Ervaringsverhaal uit de reeks 'En toen was ik mijn Nederlanderschap kwijt'. Het zijn verhalen van Nederlanders die door...
Wij ontvangen graag je feedback om structurele knelpunten en problemen te signaleren rondom het vernieuwen/aanvragen van het Nederlandse paspoort. Wat is je ervaring met een EDV, het mobiele aanvraagstation, de Schipholbalie, de ambassade, de consulaire afdeling of het consulaat? We horen het graag.