Selecteer een pagina

Huisvesting

Terugkeren naar Nederland is een uitdaging. Op verschillende manieren zijn we actief met het onderwerp en de vele aspecten die erbij komen kijkenIn deze nieuwsbrief staat huisvesting in de spotlight.   

Krapte op de woningmarkt, hoge huizenprijzen, ondoorzichtige markten. Het is niet eenvoudig snel je nieuwe thuis te vinden als je nog niet in Nederland bent. Maar waar moet je dan heen? En hoe zit het dan met inschrijven binnen 5 dagen? Zonder inschrijving kun je zo goed als niks opstarten.   

Dan maar even een tijdelijke oplossing, logeren bij vrienden of familie of iets als een B&B of vakantiehuisje. Opgelost zou je denken……bijna … eerst even checken: Logeren?  

Check of je gastheer-vrouw niet ineens gekort kunnen worden op toeslagen. Huur je tijdelijk in de private sector?  Check dan of je je hier wel in kunt schijven bij de gemeente.   

Maar er is het briefadres, toch? 

Ja, maar helaas is het toekennen van een briefadres niet altijd zo eenvoudig. Iedere gemeente heeft zijn eigen beleid. Het liefst zien zij dat je je inschrijft op de plek waar je verblijft, maar ja daar kon je je nou net niet inschrijven.  

Ai en nu zit je vast… Stichting GOED helpt mensen die hiermee vastlopen door door ze door te verwijzen.

Meld hier problemen met het verkrijgen van een briefadres  

Ondertussen zoeken we ook naar structurele oplossingen;

Deze week is er gehoor gegeven aan onze suggestie de handleiding briefadres voor gemeenten uit te breiden en hiermee meer kans te bieden aan terugkerende Nederlanders.

Conclusie: Bereid je dus goed en tijdig voor!

Want zelfs als terugkeren nog een ver weg van je bed show is kunt je je al inschrijven bij woningcorporaties vanuit het buitenland (of sterker nog je gewoon ingeschreven laten staan). Ieder jaar een kleine bijdrage en je staat mooi al jaren op de wachtlijst. Dat is toch een stuk relaxter op moment dat je (onverwacht) terugkeert!

Stichting GOED probeert dergelijke informatie over terugkeer naar Nederland samen met Nederlandwereldwijd.nl op een rijtje te krijgen en actief te zoeken naar oplossingen. Jullie input was en blijft essentieel om de juiste inhoud en oplossingen aan te dragen, dus dank voor het delen van jullie ervaringen! Nog niet gedeeld? Het is nog niet te laat, je kunt via ons Meldpunt – Terugkeer naar Nederland jouw ervaringen en feedback achterlaten.

 

 

Vragen en antwoorden over huisvesting

Mag ik me inschrijven vanuit het buitenland?

Je kunt je inschrijven als je in het buitenland woont. Op het moment dat je een woningaanbieding krijgt, moet je kunnen aantonen dat je een geldige verblijfsvergunning hebt voor Nederland.  

Wat als ik (tijdelijk) naar het buitenland ga?

Als je ingeschreven bent en (tijdelijk) naar het buitenland gaat dan kun je ingeschreven blijven. Je moet uiteraard wel de jaarlijkse verlengingskosten betalen. Hierover krijg je jaarlijks per e-mail bericht.  

Kan ik wel betalen vanuit het buitenland?

Voor de betaling hoef je niet altijd te beschikken over Ideal, meestal wordt er ook een mogelijkheid geboden om rechtstreeks over te maken, al dan niet na telefonisch contact.  

Mag ik ingeschreven blijven als ik verhuis?

Zolang je ieder jaar op tijd je inschrijving verlengt en de verlengingskosten betaalt, kun je ingeschreven blijven Het maakt niet uit of je binnen Nederland of naar het buitenland verhuist.  Zorg ervoor dat in je profiel jouw correspondentiegegevens kloppen, dan blijf je op de hoogte wanneer je moet verlengen. 

Let op: wanneer je verhuist omdat je een woning toegewezen hebt gekregen, dan word je wel uitgeschreven.  

Wanneer vervalt mijn inschrijving?

1) Als je niet betaalt

2) Als het “doel van inschrijving”, het verkrijgen van ‘sociale’ woonruimte, is vervuldNa het betrekken van een sociale huurwoning dien je je dus opnieuw in te schrijven voor een nieuwe huurwoning ooit in de toekomst.  

Mag ik mij bij meerdere systemen inschrijven?

Ja, je mag je inschrijven bij meerdere woningbouwverenigingen / woning-verdeelsystemen of regio’s.

Hoe kan ik zien wat de wachttijden zijn?

Elk systeem heeft een openbare verantwoording van de verhuurde woningen. Hier kun je zien met welke inschrijftijd woningen verhuurd zijn. Zo kun je ook zien voor welke woningen in welke wijken de kortste (en de langste!) inschrijftijd nodig is. 

Hoe werkt urgentie?

Urgentie wordt verstrekt als je buiten je eigen verantwoordelijkheid zonder zelfstandige woonruimte zit. Elke regio heeft een eigen urgentiecommissie die de urgentie-aanvragen beoordeelt. Emigratie wordt vrijwel overal gezien als “eigen verantwoordelijkheid”, ongeacht de oorzaak van het terug willen keren naar Nederland.  Ook binnen Nederland (dus zonder remigratie) wordt zwaar aan “eigen verantwoordelijkheid” getild. Het moet gaan om een situatie waar je niet zelf schuldig aan bent, EN niet hebt kunnen voorkomen EN die je niet zelf op kunt lossen. Echtscheiding, al dan niet met minderjarige kinderen, schulden, huisuitzettingen, gelden in NL allang niet meer als urgentiegronden. Zelfs medische urgentie is slechts in uitzonderingsgevallen mogelijk. Gezien het enorme woningtekort in Nederland zijn de voorwaarden waaronder urgentie wordt verstrekt beperkt. Ook kan met een urgentie niet op elke woning gereageerd worden. Er is slechts een bepaald gedeelte woningen dat beschikbaar gesteld wordt voor mensen met urgentie (omdat andere mensen die al jaren wachten anders helemaal nooit in aanmerking zouden kunnen komen)  

 

Vrije toewijzingen wat is dit?

Corporaties hebben een heel klein percentage woningen op jaarbasis die zij zelf “vrij” mogen toewijzen. Deze toewijzingen worden gebruikt om schrijnende situaties op te lossen, die niet via een urgentieregeling of anderszins opgelost kunnen worden. Dit zijn dus woningen ONDER de sociale huurgrens. (Corporaties hebben soms ook woningen boven de sociale huurgrens, die kunnen sowieso vrij toegewezen worden onder inkomstenvoorwaardes)

Jaarlijks komen woningcorporaties vrijwel allemaal jaarlijks woningen tekort in dit segment, dus de kans dat zij remigranten als doelgroep toelaten is minimaal.  

Centraal meldpunt overheidsdienstverlening

Maak hier melding van zaken met de Nederlandse (semi) overheid en andere essentiele dienstverleners, die verbetering behoeven, voor Nederlanders in het buitenland. Ook tips, oplossingen, goede ervaringen en geleerde lessen zijn welkom.

Wij gebruiken deze feedback om de dialoog aan te gaan met de desbetreffende instanties over deze meldingen. Zo werken we samen aan een betere dienstverlening en service. Samen houden we de instanties in Nederland scherp.

We kunnen helaas niet op alle meldingen persoonlijk reageren, echter uw feedback wordt altijd gelezen en verwerkt.

Vrienden van Stichting GOED

Vrienden van Stichting GOED

Sluit je gratis bij ons aan, belangenbehartiging doe je immers samen!

Ontvang ons nieuws en informatie over lopende projecten. 

U heeft zich succesvol aangemeld

Share This