Wat is de woonlandfactor
In het buitenland zijn de kosten voor zorg vaak lager dan in Nederland. Het ene land heeft namelijk een groter wettelijk zorgpakket dan het andere land. Soms is de zorg daardoor duurder. Maar meestal is de zorg in uw woonland juist goedkoper. De verhouding tussen de kosten in beide landen noemen we de woonlandfactor.
Met de woonlandfactor past het CAK uw verdragsbijdrage aan op het niveau van de zorg in uw woonland. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelt ieder jaar opnieuw de woonlandfactor van de verdragslanden vast. Als de zorg in uw woonland duurder wordt, stijgt ook de woonlandfactor. U moet dan een hogere verdragsbijdrage betalen.
Wie heeft hiermee te maken
- Krijgt u pensioen uit Nederland, of
- Heeft u geen inkomen, en krijgt uw partner pensioen uit Nederland, of
- Heeft u geen inkomen, en heeft uw partner of ouder een zorgverzekering in Nederland?
Dan bent u een ‘verdragsgerechtigde’, ofwel: u heeft op basis van Europese regels recht op zorg ten laste van Nederland. Om de zorgkosten te dekken, bent u in Nederland de ‘verdragsbijdrage’ verschuldigd aan uitvoeringsorganisatie CAK. Het bedrag van de verdragsbijdrage is gekoppeld aan de zorgkosten in het land van uw woonplaats. Om die reden stelt CAK, in overleg met de Minister voor Medische Zorg, ieder jaar ‘woonlandfactoren’ vast.
Dienstverleningsovereenkomst tussen het ministerie VWS en het CBS aangaande houdbaarheid woonlandfactorberekening
Update 28-12-2019:
Het onderzoek naar de houdbaarheid van de woonlandfactor is afgesloten.
Lees het eindrapport van de heer Vincent van Polanen Petel en een artikel op de website van de VBNGB via deze link: https://vbngb.eu/2019/12/06/cbs-onderzoek-houdbaarheid-woonlandafctoren/
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het CBS de opdracht gegeven om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot een nieuwe berekening van de woonlandfactor op basis van bronnen van internationale gegevens. Het CBS is gevraagd tot aanbevelingen te komen voor de berekening in de toekomst waarbij de nadruk gelegd wordt op de houdbaarheid van de woonlandfactorberekening.
Het ministerie heeft aangegeven dat het CBS twee belangengroepen van verdragsgerechtigden dient te betrekken bij dit onderzoek. Dit zijn de FANF (Fédération des Associations Néerlandaises en France) en de Vereniging Belangenbehartiging Nederlands Gepensioneerden in het Buitenland (de VBNGB).
Op twee momenten zullen de VBNGB en de FANF worden betrokken bij het onderzoek. De eerste keer bij aanvang van het onderzoek door het CBS ter bespreking van de door het CBS voorgestelde aanpak. En een tweede keer waarbij het CBS een reactie vraagt op het conceptrapport. In het definitieve rapport worden dan ook deze reacties verwerkt. Het voornemen is dat het rapport in het najaar gereed zal zijn.
Namens de VBNGB zal hun adviseur de heer Jan de Voogd aan dit onderzoek deelnemen.
Bron: VBNGB
Geen flauw idee waar dit over gaat. Aleen ambtelijk jargon voor ingewijden. Vertel svp ook anderen wat het is.
Er is extra informatie toegevoegd.
De woonlandfactor is afgedwongen door gepensioneerde Nederlanders die in de EU en gelijkgestelde landen wonen. Dit is uiteindelijk een lapmiddel en heft de discriminatie van deze unieburgers door de staat Nederland niet op. De enige oplossing is om rechtsherstel te eisen middels de wetgeving van het recht van de Europese Gemeenschap waar aan ook de staat Nederland dient te voldoen,daar zij bij toetreding tot deze Unie zich daartoe heeft verplicht. Dit is zelfs vastgelegd in artikel 95 Grondwet. Meer hierover kunt u vinden in de website, Rechtsherstel voor gepensioneerde Nederlanders in het buitenland,
alwaar uitgebreid informatie, rechtsfeiten en oplossingen worden aangedragen.
Volledig met u eens!
Waarschijnlijk zijn er velen met dezelfde mening, doch “durven” dat mogelijk niet aan te kaarten.
Erg interesant en nodig
Nodig in de zin van….?
Als ik geëmigreerd ben naar Hongarije, kan ik me dan gewoon in Nederland laten opereren.
Onrealistische verhoging woonlandfactor voor Oostenrijk
Zoals blijkt uit volgende tabel bedraagt de verhoging van de woonlandfactor voor 2018 voor Oostenrijk > 13% ten opzichte van het voorafgaande jaar. Een stijging die niet door een veranderingen de werkelijke zorgkosten in dat land of in Nederland te verklaren is.
Jaar Woonlandfactor verschil
2014 0,6055
2015 0,6363 +5,1%
2016 0,6337 – 0,4%
2017 0,6476 +2,2%
2018 0,7330 +13,2%
2019 0,6632 – 9,5%
Een plausibele verklaring ligt in een onrealistische berekening van de gemiddelde zorgkosten door het Ministerie van Volksgezondheid etc. De verlaging van de woonlandfactor voor 2019 met bijna 10% wijst hierop.
Deze niet gefundeerde en exorbitante, stijging van de woonlandfactor betekent echter voor mij een stijging van de verschuldigde Zvw-Bijdrage over 2018 met € 484,45 (= + 12%).
Volgens het CAK is het de Minister van Volksgezondheid etc. die de woonlandfactoren vaststelt en zij slechts uitvoerend zijn. Wellicht een grond om niet (meer) op het CDA te stemmen.
De Woonlandfactor : het verschil in de kosten van zorg buitenland en Nederland.
Je bent daardoor verzekerd van geneeskundige zorg in het buitenland op kosten van Nederland. Maar… je moet je wel verzekeren in het land waar je woont.
Dat betekent dat ik twee keer verzekerd ben!
Ik zou willen dat ik zelf mag kiezen voor het land waar ik verzekerd wil zijn.
Als dat niet kan, wil ik dat het voor de belasting aftrekbaar is.