Updated: 26-09-2020
Voor veel gepensioneerden een jaarlijks terugkerende frustratie, het Bewijs van in Leven zijn (of ook wel Attestatie de Vita – AdV)
Zie ons voorgaande bericht over de Waldo App: https://www.stichtinggoed.nl/levensbewijs/svb-digitaal-levensbewijs/
Zowel de SVB, middels het Waldo project, alsmede de ABP hebben een App ontwikkeld. Wij hopen echter dat slechts één App zal dienen voor zowel de SVB als alle pensioenfondsen. Daarnaast zijn er gepensioneerden die geen voorkeur geven aan een digitale oplossing. Voor deze mensen is het belangrijk dat een AdV formulier op één centraal punt kan worden aangeleverd en verwerkt. De pensioenfondsen kunnen hiervoor een servicedocument downloaden, volgens de informatie van de Pensioenfederatie. Het servicedocument dient als toelichting hoe de gegevens (RNI) van de SVB gebruikt kunnen worden. Op deze manier hoeft men niet meer meerdere levensbewijzen in te sturen.
Met dit servicedocument informeert de pensioenfederatie de pensioenfondsen over de optimalisatiemogelijkheden rondom het proces van het opvragen van Attestatie de Vita (AdV) door gebruik te maken van de gegevens die geregistreerd staan in de Registratie Niet Ingezeten (RNI).
Voor pensioenfondsen valt een verbetering van de klanttevredenheid en een substantiële besparing te behalen in het uitvraagproces van Attestatie de Vita (AdV) door gebruik te maken van de gegevens die geregistreerd staan in de Registratie Niet Ingezeten (RNI).
De SVB registreert het moment van terugontvangen van een door haar uitgevraagde AdV in de RNI. Pensioenfondsen erkennen door de SVB uitgevraagde attestaties als wettig bewijsmiddel voor in leven zijn, mits deze van recente datum zijn. Als het pensioenfonds erop vertrouwt dat de door de SVB gedane registratie in de RNI valide is, is het mogelijk voor pensioenfondsen om het aantal zelf uit te vragen attestaties drastisch te verminderen.
Bron: Pensioenfederatie.nl
Klik op de links om het antwoord van de pensioenfederatie op de brief van Stichting GOED over het service document en de in ontwikkeling zijnde apps te lezen.
KAMERVRAGEN
Download hier de antwoorden van minister Koolmees op de kamervragenVragen van het lid Van der Linde (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de mogelijkheid voor gepensioneerden in het buitenland om via een app hun levensbewijs door te geven (ingezonden 21 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «ABP komt met app voor attestatie de vita»?
Vraag 2
Deelt u de mening dat het belangrijk is dat gepensioneerden snel en makkelijk hun levensbewijs kunnen doorgeven? Waarom is het niet mogelijk dat het levensbewijs (digitaal) naar zowel de Sociale Verzekeringsbank (SVB) als het pensioenfonds of de pensioenverzekeraar wordt gestuurd?
Vraag 3
Op welke manier volgt u of de app van het pensioenfonds ABP een succes wordt? Kan de SVB in de toekomst ook de app van de ABP gebruiken, als deze heel goed blijkt te werken?
Vraag 4
In hoeveel landen is de app voor digitale levensbewijzen van de SVB (Wereldwijd Alternatief Levensbewijs voor een Digitale Overheid (WALDO)) inmiddels beschikbaar? Wanneer wordt deze service wereldwijd beschikbaar?
Vraag 5
Herkent u het signaal dat gepensioneerden in het buitenland zowel aan de SVB als aan hun pensioenfonds een levensbewijs moeten sturen, omdat de SVB dit door privacywetgeving niet meer mag delen? Zo ja, wat doet u om deze belemmeringen weg te nemen?
Vraag 6
Hoeveel gepensioneerden maken gebruik van de SVB-app om digitaal hun levensbewijs aan te leveren? Hoeveel procent van alle gepensioneerden in het buitenland betreft dit?
Vraag 7
Hoe vaak komt het voor dat een levensbewijs door de SVB of een pensioenfonds of -verzekeraar geweigerd wordt? Waar kan de betreffende gepensioneerde in dat geval terecht?
Vraag 8
Hoe vaak komt het voor dat een papieren formulier voor het levensbewijs kwijtraakt in de post? Waar kan de betreffende gepensioneerde in dat geval terecht?
Vraag 9
Hoe vaak ervaren gepensioneerden in het buitenland problemen met DigID bij het doorgeven van hun levensbewijs? Waar kunnen zij in dat geval terecht?
Vraag 10
Deelt u de mening dat gepensioneerden ook de mogelijkheid moeten houden om een papieren formulier te gebruiken? Hoe is die mogelijkheid gewaarborgd?
Vraag 11
Bij hoeveel gepensioneerden is de verzending van hun levensbewijsformulier uitgesteld, doordat vanwege COVID-19 lokale overheidskantoren gesloten zijn?
Vraag 12
Hoe wordt bepaald of het in een bepaald land vanaf oktober weer mogelijk is het levensbewijs te laten ondertekenen? Deelt u de mening dat gepensioneerden er niet de dupe van mogen worden als lokale overheidskantoren nog gesloten zijn?
ook ik ben een van de velen .woonachtig in Chonburi en elk jaar aangewezen op waarmerking bewijs van leven vis SSO te Laem Chebang/ChonburiOntvangst bewijs via de post vanuit Nederland laat te wensen over. Soms komt het aan en soms kan je het vergeten. In Juni vernam ik dat een van de pensionado tevergeefs getracht heeft zijn bewijs via SSO te Laem Chebang te waarmerken.Werd hem medegedeeld , we doen het niet meer.IK heb tioen de SVB om opheldering gevraagd omdat ook ik ieder jaar naar de SSO(social Security Office) voor waarmerking er naar toe ga. Antwoord via berichtenbox mijn overheid. SVB antwoordt waarmerking via SSO, Ned Ambassade danwel consul Bangkok. Punt uit! Onlangs hetzelfde probleem . wederom SVB om uitleg gevraagd.Heb een hele dag via DIgid de SVB proberen te bereiken. Tevergeefs. Danmaar via via. Heb ook alternatieven aangegeven zoals waarmerking stadhuis in Banglamung waar ik en mijn partner staan ingeschreven danwel Oostenrijkse consul Pattaya. Oostenrijkse consul legaliseert ook mijn financiele bescheiden tegen betaling die nodig zijn voor het verkrijgen van retirement visa Als ik naar Bangkok, moet gaan ben aangewezen op Ov en duurt een hele dag vv vanuit het oord waar ik woon Ben 80 plusser en slecht ter been Antwoord SVB Waarmerking via SSo, Ned Ambassade danwel consul in Bangkok Verder geen uitleg ,punt uit! Bijna een rolberoerte gehad vanwege ergernis. Geen gedragsregels, geen begrip voor de situatie.Helaas van dergelijke instanties ben je afhankelijk want je weet niet wat je te wachten staat als je het hen verder moeilijk maakt door vragen te stellen die niet in het boekje staan Daar heb je je hele leven voor gewerkt, premies betaalt en de gene die moet reageren heeft zijn job te danken aan onze belasting gelden. Ik kan het niet meer volgen,
Probeer digitaal te communiceren maar dit is mijn sterkste punt niet.
Wat ik ga doen: stap naar het Oostenrijks coculaat in Pattaya met mijn manke poot, laat het bewijs waarmerken(tenminste als het bewijs per post aankomt) en stuur het weer terug, Hoe dat weet ik niet . De laatse keer dat ik iets per post naar Nederland wilde sturen vertelde men mij in Soi 13/2 postkantoor in Pattaya dat het wel een paar maanden kan duren voor het de plaats van bestemming bereikt vanwege de Covid Hoop dat mijn epistel ter leringhe ende vermaeck toch serieus wordt genomen
Je moet . helaas hoe schandalig ook , de humor er van inzien
Het is van de gekken. De meeste Nederlanders wonend in het buitenlan moeten sinds 2019 belasting betalen over hun uitgekeerde AOW aan de Nederlandee Belastingdienst. Dus elk jaar een belastingopgave invullen. Dat zou m.i. al voldoende moeten zijn, dat je nog steeds in leven bent !!!!!! We worden steeds meer opgezadeld met dit soort zaken.
Ik woon in Duitsland ,en er is een overeenkomst met NL en DLD dat ik de belasting in Duitsland betaal
Die vlieger gaat helaas niet altijd op. Mijn man heeft ABP pensioen en wordt in NL aangeslagen andere pendioenen en AOW komt weer ten laste van DE
ik woon ook in Duitsland. maar de SVB heeft tot nu toe de mededeling van het belastingkantoor in Düsselkdorf nog steeds niet erkend. Geen antwoord is ook een antwoord. Dus ik betaal verder belastingen in Nederland…
Tot op heden heb ik geen enkel probleem met het laten ondertekenen van het bewijs van leven door de SSO. ook is het eenvoudig het eenvoudig het document te scannen of te fotograferen en het digitaal door te sturen naar de SVB of de pensioenfondsen.
Het bewijs opsturen per post is inderdaad een ramp. Maar ook dat is simpel op te vangen door het naar kennissen of familie in Nederland door te mailen en hen het op de post te laten doen.
Ik woon in Duitsland, geen probleem het te laten ondertekenen.
Omdat ik overwinter in Zuid Europa, stuur ik in November de formulieren op, ten bewijze dat ik nog leef. M.i.v. 2021 is dit onmogelijk, zegt het ABP.
Alleen in februari omdat ik in die maand jarig ben.
Denk je mee, wordt het op een gegeven moment weer tegengewerkt.
En probeer eens in een land waar je overwintert, een handtekening met stempel te krijgen.
Ze vragen er bijna om om zelf maar een paar stempels te laten maken.
Goede morgen
Ik ben al sinds 201gepensioneerd.
Ik heh no nooit een formulier ontvangen van leven of ingevuld
Hoe kom ik hier aan en hoe ik dit
Ik woon ook in Duitsland,als ik elk jaar 2 x (mijn vrouw en ik) naar het gemeentehuis moet om een levensbewijs dat kost mij PER JAAR 20 Euro.
Het levensbewijs is maar 3 maand geldig,of hoe doe je dat anders,een levensbewijs krijg je bij elke instantie hier in DLD TEGEN betaling.
Dus een App zou een uitkomst zijn.
Ik woon ook in Duitsland, BWB, en mij kost het niets.
Het zou inderdaad handiger zijn als ik eenmaal naar het gemeentehuis moet en niet tweemaal voor het zelfde. En een APP daar gaan we zeker niet aan ontkomen in de digitale wereld.
Heb ieder jaar 3 formulieren waar ik de autoriteiten in mijn dorp in spanje mee moet lastig vallen.Soms lukt het vlot maar je moet wel 3x op stap en daarbij hopen dat de post vise versa aankomt wat hier in spanje een groot probleem is vooral nu met corona.Digitaal kan best een oplossing zijn maar vergeet niet dat wij als oudjes veelal moeite hebben(, buiten wat facebook en mailen) om alle computertechnieken onder de knie te krijgen.Waarom al die duizenden controleren om wellicht een klein aantal bedriegers op te sporen? Steekproefs gewijs mensen bellen is waarschijnlijk effektiever,Degene die de boel willen bedonderen en ten onrechte het pensioen van een familielid ontvangen lopen toch wel tegen de lamp.Ik wacht voorlopig met smart !! op mijn levensbewijsformulieren zonder bewijs geen pensioen en zonder dat geen leven.
in vervolg op mijn reactie dd 27 Aug j.l. deel ik u hierbij mede dat de zaak tot volle tevredenheid van beide partijen is opgelost en heeft men begrip getoond voor mijn probleem. Deze keer Chapeau!