Na onze correspondentie met de pensioenfederatie (zie onze nieuwsbrief van september) over het ‘Bewijs van in leven zijn’, hebben we contact opgenomen met GDPS, de ontwikkelaars van de ABP app.
Waarom ontwikkelen zowel SVB als ABP een app, onafhankelijk van elkaar? Hebben beide ontwikkelaars wel goed contact met elkaar? Min. Koolmees bevestigde via Kamervragen dat er wel degelijk goed contact is tussen de GDPS en SVB (Waldo team). Ook bij verdere navraag van ons, werd dit wederom bevestigd. GDPS spreekt dit goede onderlinge contact echter tegen.
Dit is zeer te betreuren, aangezien de ABP app al succesvol wordt gebruikt door andere uitvoerders en is ingezet voor het grootschalige Brexit EU-Settlement Scheme.
GDPS verwacht dat de app in Q1 2021 het groen licht krijgt om live te gaan.
Het Waldo-project van de SVB ligt ondertussen stil, vanwege een juridisch struikelblok. Mocht de SVB toch gebruik gaan maken van de ABP app dan zal deze aan alle juridische voorwaarden moeten voldoen, zoals privacywetgeving en de informatiebeveiligingsvoorschriften van de SVB. De app zal zich ook moeten houden aan de voorwaarden van de wet Digitale Overheid. Dit zou volgens GDPS geen probleem moeten zijn. Toch vrezen wij dat het nog wel even zal duren voordat er één mobiele app beschikbaar is voor alle pensioengerechtigden.
Voordelen “Mobile ID Check” van GDPS Group!
Steeds meer pensioenfondsen en verzekeraars zien de voordelen om gebruik te maken van “Mobile ID-Check” app van GDPS Group. Daarmee doen de pensioenfondsen vooral ook de gepensioneerden in het buitenland een groot plezier. Want de gepensioneerden kunnen met het gebruik van de app voorgoed afscheid nemen van de jaarlijkse frustraties en kosten voor de reis naar de lokale autoriteit, al het papierwerk en de verzending per post. De app is klantvriendelijk, snel, eenvoudig én veilig. Met de app is een gepensioneerde binnen 5 minuten klaar met de verificatie. Iets wat voorheen een groot deel van de dag in beslag kon nemen.
App vervangt ADV formulier niet
De pensioenfondsen en verzekeraars geven wel aan dat de Mobile ID Check een aanvulling is op het huidige “Attestatie de Vita formulier”. Ze willen de mensen niet verplichten een smartphone te gebruiken, blijven beide naast elkaar bestaan. Als een deelnemer ervoor kiest de app te gebruiken, dan kan hij het jaar daarop gewoon weer voor Attestatie de Vita formulier kiezen.
Veilig
Bij het samenstelling van deze dienst heeft GDPS Group B.V. samengewerkt met toonaangevende partijen die de kwaliteit en veiligheid van de gegevens kunnen waarborgen en koploper zijn op het gebied van digitale communicatie en biometrie. Daarmee is de dienst niet alleen AVG-proof, maar ook technisch en innovatief gezien een vooruitstrevende en unieke oplossing!
AdV formulier in 7 talen
GDPS heeft ook een AdV (Bewijs van in leven) formulier ontworpen in 7 talen. Voordeel van dit formulier is dat het 1 pagina betreft, dit voorkomt problemen met meerdere pagina’s opsturen en scannen. De vertalingen staan als appendix op een andere pagina. Niet alle pensioenfondsen zullen dit accepteren, check dus eerst even bij jouw pensioenfonds als je het formulier wilt gebruiken.
Je kunt het formulier hier downloaden.
Bonjour, ik ben al eerder zonder succes in kontakt geweest met de Ambaasade in parijs, in deze moderne tijd moet het toch mogelijk zijn om deze en andere zaken(paspoort) online te regelen via een internet verbinding, dan kan er ook een gezichtscan uitgevoerd worden. In de meeste landen is dit mogelijk, er hoeft toch niet nodeloos gereisd worden, helemaal in deze corona tijden. Waarom gaat Nederland zo lang op deze oude, achterhaal manier om, wie zijn die oubollige politieken domoren die niet met hun tijd meegaan.
Ik heb 41 jaar in de ICT gewerkt in binnen en buitenland dus ik weet waar ik over praat, het is heel frusterend dat er na zoveel jaren nog geen vooruitgang in zit, ik vraag mij dan ook af of stemmen in het buitenland nog wel zin heeft. Gegroet uit Z-W Frankrijk.
antwoord op de vraag van Wouter Schijf, wie toch die ‘oubollige politieke domoren’ zijn. Ik vermoed dat dat VVD ers zijn, en ook VVD stemmers en aanhang. Het heeft weinig met ‘dom zijn’ te maken, in Nederland staat het onderwijs op hoog niveau. Het is een saboterende houding, antie-europa vooral. We kunnen ons blijven verbazen, maar handiger is om de politieke partijen goed en objectief te bestuderen, alvorens wij een vakje rood maken.
Wat betreft de formulieren “Attestatie de vita”, waarom kan er per telefoon geen ‘stem-herkenning’, gedaan worden.
Als ik mijn bank alhier in het VK bel, word ik gevraagd een bepaalde tekst of zin te zeggen. Dan wordt mijn stem digitaal herkend. Dit bewijst dan dat ik de persoon bent wie ik zeg te zijn.
Dit is toch veel gemakkelijker dan al die onzinnige rompslomp met formulieren die je dan moet terugsturen. Dit moet toch kunnen in deze tijd waar alles draait om DIGID.
Ik heb wel eens voorgesteld om een foto van jezelf met de krant van die dag in je hand, te sturen/mailen/appen/facetimen/zoomen etc. In heel andere branches wordt dit juist als de ideale attesta de vita gezien.
Bin Apple App Store kan ik die app niet vinden … 🙁
De app wordt eerste kwartaal 2021 gelanceerd.
Inhoudelijk ben ik het wel met je eens: knoeiwerk om langs elkaar heen te werken.
En Wouter geloof ik al lang niet meer na het “pensioen-akkoord”.
Dat gaat duurder worden dan een bezoekje aan een notaris voor de “in leven verklaring”.
De pensioen-indexatie is jarenlang onmogelijk gemaakt. Door Corona is die moeizaam opgebouwde reserve binnen een paar weken verdampt. Was normaal uitbetalen dan economisch gezien niet slimmer geweest ? Maar ja, met de wijsheid van nu oordelen over de missers van gisteren is niet eerlijk.
Een paar jaar werd de “in leven verklaring” probleemloos gratis afgegeven door de woongemeente, maar ineens kwam dezlefde ambtenaar tot de ontdekking dat de verklaring niet in het Tsjechisch beschikbaar was. En – EU of niet – dan hoeft een ambtenaar die verklaring niet te ondertekenen. Ook niet als ze donders goed wist wat de inhoud en de bedoeling was. Eén Europa ? Pfffft.
Veilig ?
Laat me niet lachen :
Vorig jaar moest ik voor een financieel instituut een kopie van m’n paspoort opladen en vervolgens ‘life’ een gezichts-scan met mijn web-cam maken . Dat ging steeds maar fout , mijn baard was nl veel korter als in mijn paspoort. Uiteindelijk een levensgrote afdruk van die foto in mijn paspoort gemaakt – die voor de web-cam gehouden en bingo !! Goedgekeurd.
Zoals Mary de Lange hiervoor opmerkt: Waarom niet met stem herkenning. Als ik hier in Australia met de sociale dienst bel moet ik een zin uitspreken en wordt dan in het systeem toegelaten zonder verdere identificatie. Simpel en veilig.
Ja Nederland wil niet graag betalen en dan ook nog zijn eigen mensen niet erkennen .als een moeder die haar eigen kind de laan uitstuurt.alles word zowat onmogelijk gemaakt .en o degene die in buitenland zitten nou dat zijn afvallers . Ipv dat nou eens te bekijken dat nieuwe info binnenkomst en als we beter behandeld zouden worden dan zouden we graag energie in Nederland steken.
Dit formulier is onvolledig. Er staan bijvoorbeeld geen gegevens in van een eventuele partner, de inkomsten daarvan en eventuele kinderen
Kan ik al nu gebruik maken van dit systeem?
De app wordt eerste kwartaal 2021 gelanceerd.